Uttjänta Saab-Sedan har i framemot hundra år gett upphov till miljöbekymmer som varit tuffa att klara av i Trollhättan. Redan på 30-talet grundades bolag som modifierade äldre trasiga lastfordon till bärgare. Det förekom även med registreringsbevisen stor sug att bygga om skrotbilarna till folkrace versioner. Den första tävlingen arrangerades på Södra Motorstadion i handen vid mitten av förra seklet. Och det kommer att vara starten till Sveriges främsta biltävlingar med omkring 800 antecknade bilförare. Loppen sågs av omkring 30000 åskådare, och i varenda heat försökte tjugofem trimmade skrotbilar att paja för varandra. För att stärka förstörelsen konstruerades slagtåliga kofångare fram på bilen.
Den skrotbilen som lyckades pressa en motståndare av vägen fick en extrabonus, som fördubblades vid vältning. Denna publikframgång spred sig omgående i Världen med många aktörer med Saab-96 från Norden. Under 70-talet försvann emellertid dragningskraften av skrotfordon till ombyggnad. Bilfabrikanter hade lanserat speciella bilar för diverse körningar och likvärdiga motorrejs hade övertagits av Rally-Cross i Sverige och Stock Car Auto Racing, vilket är samma som det omtyckta NASCAR i USA. Så Bildemonteringarna var pressade att endast engagera sig åt bilskrotning av bilkomponenter för avsättning. Sålunda försvann mycket av förtjänsterna vilket behövde utjämnas med med pengar från bilägaren för bildemontering. Men bilägarna var inte intresserade att betala för nån avregistrering på en bildemontering. Sönderkorroderade chassin i omgivningen bevisar det här.
Det fullständiga betydelsen från skrotningen gör att certifierad bilskrot i Trollhättan slåss om uttjänade Saab-Coupe med höjda ersättningar som skjutvapen. Depression har effekt på marknadsvärdet med recycling av metaller. Men uttjänta bilars nytta från 1 000 till de 3 000 som betalas nuförtiden är egendomligt och kommer att förbättra miljön utan statliga subvention.
Utdragen samhällelig skrotbilspremie för Saab-Sedan kommer inte existera i Trollhättan
Saab-Sedans miljöproblemen i Trollhättan steg fort under 1900-talet varför en politisk skrota bilen ersättning infördes på 70-talet. Upp till femton hundra kronor betalades ut i skrotpremie till ägare som skrotade sitt fordon på en auktoriserad skrot. Somliga tilldragande fordonsmodeller som Aston Martin, Chevrolet och Saab-95 kunde följaktligen skrotas utan yrkande på pengar från bilägaren. En del bilar, som borde ha skrotats, hade snickrats om till moppebilar och framkallade stor lockelse på brukbara begagnade reservdelar.
Även fordonsverkstäder letade genom att annonsera skrotbilar hämtas gratis såna till vanliga reparationer av de ofta förekommande bilmodellerna. Ett långt sträcka till närmaste bilskrot kunde fastslå de trasiga fordonens kommande tid. ett avställt fordon kunde dras på släp på den tiden, men dumpning blev ändå det slutliga beslutet för ett fåtal ägare. Så Bilskrotningsfonden kom till insikt, att skrotbilar köpes i Trollhättan bara haft ringa effekt på ett mindre mängd bilar och följaktligen även miljön. En fullkomlig ingående ändring infördes för tretton år sedan igenom 2 förordningar. Dessa vände upp och ned på förra sakläge. De betvingade flertalet bilskrotar till avveckling. Biltillverkarna fick lära sig vad skyldighet menas. Samtidigt drogs den statliga bilskrotningspremien in.
Recycling av Saab-Sedan gör offentlig skrotpremie obehövlig i Trollhättan
Biltillverkarna ålades genomföra gratis återvinning för kompletta Saab-Sedan i Trollhättan. De skulle även bilda en heltäckande kedja av godkända bilskrotar, som fick tillåtelse att bifalla bildemontering och mottagningsbevis med skrotintyg hos bilregistret. I synnerhet erfordrades en recycling till minst 95 %. Länsstyrelsens tuffa anspråk för behörighetsbevis till bildemontering innebar att några enstaka företag fasades ut. Det var ändå inledningen till dagens goda ersättning för ett komplett fordon. Att nå slutmålet har ändå varit ansenlig och besvärlig.
Att tvingas överlämna personbilen för att skrota bilen gratis, som Biltillverkarna ålade de ackrediterade företag, medförde en uppsjö av gnäll från de drabbade. De fråntogs optionen att kräva pengar från bilägaren. Men utan auktorisation och möjlighet att utse en avregistrering rådde ingen sannolikhet till överlevnad. Den dikterade läget av återvinning startades med en utdragen förlopp med Göteborgs-firman Stena Metall. Den tidens manuella taktik att sära de skilda ämnena var kanske inte alltid lönande, så en självverkande arbetsgång krävdes. För det här designades fragmentering och skrota bilen i Trollhättan med sinnrika sorteringsinrättning. Numera närmar sig utvecklingsgången total recycling. Det är först och främst järn, koppar och andra metallblandning som medför stora återbäringar.
Nya delar i bildesignen har tillfört betydelse. avgasrenaren med brukbara ädelmetaller mer kostsam än guld är ett exempel. Det fullständiga betydelsen från skrotningen gör att certifierade bildemonteringar slåss om uttjänade Saab-Sonett med höjda ersättningar som skjutvapen. Depression har effekt på marknadsvärdet med recycling av metaller. Men uttjänta bilars nytta från 1 000 till de 3 000 som betalas nuförtiden är egendomligt och kommer att förbättra miljön utan statliga subvention.
Fler artiklar
- Skrota bilen miljövänligt i Göteborg bör föregås av andra klimatförbättringar
- Givande erfarenhet: Skrota bilen i Stenungsund med Ann-Britt
- Naturvårdsverket kräver återvinning av däck i Göteborg från Honda-City genom bilskrot
- Hur säljer man bil till skroten?
- Vem betalar mest för min skrotbil?
- Förordningen om uttjänta fordon
- Är skrotbilar farligt avfall?
- Vad är en rimlig ersättning för en skrotbil?
- Vilken är miljöpåverkan av att inte skrota bilen i tid?
- Farligt avfall i form av skrotbilar från Sverige exporteras olagligt till Afrika