En ägare i Trollhättan kan idag antaga att man kan skrota bilen ersättning, när avställd Saab-Turbo överlämnas till en certifierad bildemontering. Så har det inte alltid varit. Tvärtom. De flesta åren av bilismens ålder har det medfört utgifter för att skrotar bil för dödsbo. Och det är något som ägare har haft tufft att acceptera. Helst av allt vill några behålla de defekta fordonen för kommande bruk. För sent skall dessa optimister genomskåda sina felbedömningar.
Ett naturriskabelt avfall förvärvat sitt dåliga anseende i synnerhet om det samlas otäckt i naturen som en parkerad sönderrostad uttjänt bil. Vid sånt händelse omvandlas betalning av en Saab-60 till fordran och kostsam rensning. I vissa fall kan en sällsynt personbil finnas undangömda i gamla stall och ruckel. Men att behålla en kasserad bil i sådan mening är bara penningslukande. En affärsmässig fordonsägare föredra kontakta en bildemontering som annonserar om skrotbilar köpes, när det erbjuds. Handeln har på några år helt reformerats. Bolag som inhandlar upp skrotbilar för illegitim utförsel har växt kolossalt. De betalar tidvis mer än en godkänd bilskrot i Trollhättan, men verkar under lagens radar. Så mycket har ägt rum som kan förvirra en seriös fordonsinnehavare.
En del bilar, som borde ha skrotats, hade byggts om till moppebilar och framkallade stor efterfrågan på brukbara beg. bilkomponenter. Också små verkstäder sökte när skrotbilar hämtas gratis för frekventa fordonsmärken. En långt sträcka till närmaste bilskrot kunde avgöra de Saab-Sonetts framtid. ett avställt fordon kunde dras på släp vid den tidpunkten, men dumpning blev ändå det slutgiltiga alternativet för ett fåtal fordonsinnehavaren.
Bra skrotpeng för att skrota bilar som Saab-Turbo i Trollhättan
Saab-Turbo s klimatproblem i Trollhättan ökade snabbt under 1900-talet, varför en samhällelig bilskrotningspremie lanserades på 70-talet. Upp till 1700 kr i ersättning till fordonsägare som skrota bilen i Trollhättan på en bilskrot. Vissa efterfrågade modeller som Alfa Romeo, Ford och Toyota lyckades därav lämnas in utan anspråk på betalning. En del Saab-95, som borde ha skrotats, hade byggts om till moppebilar och framkallade stor efterfrågan på brukbara beg. bilkomponenter. Också små verkstäder sökte såna till dagliga renoveringar av de frekventa fordonsmärkena. Ett långt sträcka till närmaste bilskrot med fullmakt kunde avgöra de uttjänta bilarnas framtid. ett avställt fordon kunde dras på släp vid den tidpunkten, men dumpning blev ändå det slutgiltiga alternativet för ett fåtal fordonsinnehavare.
Så myndigheterna kom till insikt, att mottagningsbevis och den utbetalda skrotbilspremien bara haft liten effekt på ett färre antal personbilar och följaktligen även klimatet. En totalt genomgripande vändpunkt infördes med avregistrering av skrotbilar för tretton år sedan genom 2 regler. Dessa vände upp och ned på förra sakläge. De betvingade ett fåtal bildemonteringar till graven. fordonstillverkarna fick lära sig vad skyldighet betyder. Parallellt drogs den allmänna skrotpengen in.
Återvinning & skrotning av Saab-Turbo gör statlig skrotpeng för bil onödig i Trollhättan
Bilproducenterna beordrades effektuera att skrota bilar gratis för kompletta Saab-Turbo i Trollhättan. De skulle dessutom skapa en riksomfattande sammanslutning av legitimerade bilskrotar, som fick behörighet att bifalla skrotning och avregistrering med skrotbevis hos Trafikstyrelsen. I synnerhet begärdes en återvinning till minst 95 procent Länsstyrelsens hårda krav för licens till bildemontering orsakade att en del skrotar avvecklades. Det var emellertid upprinnelsen till nuvarande rejäla betalning för ett komplett fordon.
Att nå slutmålet har likväl varit lång och mödosam. Att tvingas överlämna personbilen till bilproducenterna gratis, som Bilproducenterna ålade de godkända företag, innebar massor av missnöje från de drabbade. De fråntogs optionen att framtvinga pengar från bilägaren. Men utan tillståndsbevis och tillfälle att utse en avregistrering förekom ingen sannolikhet till överlevnad. Den reglerade graden av bilskrot i Göteborg startades med en utdragen process med firman Stena Metall. Den tidens enkla tillvägagångssätt att sära de varierande substanserna var långt ifrån lönsamma, så en självverkande förfaringssätt krävdes. För det här skapades fragmentering med sinnrika sorteringsanordningar. Numera närmar sig förloppet med Saab-96 fullständig återvinning. Det är i första hand järn, aluminium och övriga metallblandning som ger stora vinster.
Nya bilkomponenter i bilformen har tillfört värdet. Katalysatorn med brukbara ädellegering mer kostsam än guld är ett exempel. Det sammanlagda betydelsen från recyclingen gör att godkända skrotfirmor slåss om uttjänta bilar med höjda betalningar som vapen. Pandemier har effekt på marknadsvärdet på återvunna ädelmetaller. Men skrotbilens betydenhet från tusen till de tre tusen som betalas i dag är påfallande och kommer att förbättra klimatet utan allmänna subvention.
Fler artiklar
- Kontrollera bilskrot före anskaffning av reservdelar i Göteborg till en uttjänt Ferrari
- Bilskrot i Stenungsund: Ett riktigt val för miljön
- Skrota bilen miljövänligt i Göteborg bör föregås av andra klimatförbättringar
- Hur säljer man bil till skroten?
- Vem betalar mest för min skrotbil?
- Förordningen om uttjänta fordon
- Är skrotbilar farligt avfall?
- Vad är en rimlig ersättning för en skrotbil?
- Vilken är miljöpåverkan av att inte skrota bilen i tid?
- Farligt avfall i form av skrotbilar från Sverige exporteras olagligt till Afrika