Bilskrot skrotpremie indragen i Göteborg utan kompensation för gamla Triumph

Gamla Triumph i Göteborg har varit utan betydenhet tills nya förordningar gavs från Länsstyrelsen för ett antal år sedan. Om man undantar inledningen efter introduktionen av de amerikanska modellerna, har dumpade fordon länkats ihop till miljöbekymmer och offentlig nedsmutsning i naturen. Och upphovet till irritationen från bilproducenterna var avgifterna för bilskrotningen. För femtio år sedan, då flottan av defekta bilar i allmänhet bestod av motorstarka Mercedes och Chevrolet, lyckades osannolika verk figurera i trafiken. Hemmagjorda transportbilar och bärgningsbilar konkurrerade länge med de auktoriserade fordonstillverkarna.

En fordonskamp i Biskopsgården ledde till ett väldigt sug efter ihop snickrade skrotbilar. Stock-car blev seklets största fordonstävlingar. Det gick att arrangeras i allt från fotbollsplaner till bandyplaner. Eftersom rejsens förmån betalades till de överlevande bilarna var omsättningen stor. Rally-Cross och Nascar har sitt härkomst från dessa förödande bilrejsen, som i massa år satte publikrekord. Men passionen svalnade både för ombyggnad och tävlingar, så bilinnehavarna miste möjligheten att få betalt för sina skrotbilar.

Därför samlades bilarna i garage och bilskjul utan agenda för blivande drift eller nyttjande. De som inte hade skyddade ställen lät bilen vara parkerad ute. Av någon anledningen doldes de gärna i nån skogsdunge. Få individer kände till de miljöförstörelse dessa undanskymda skrotbilar skulle tillföra miljön. Så nu skapades skedet med övergivna personbilar i skog och miljö för att spara in skrotningsintyg på klimatets bekostnad.

Bilproducenterna ålade de godkända bilskrotarna, innebar en uppsjö av missnöje från de berörda. De konfiskerades alternativet att begära betalning för avregistrering. Men utan licens och möjlighet att förorda en avregistrering förekom ingen utsikt till överlevnad.

Bilskrot skrotpremie indragen i Göteborg utan kompensation för gamla Triumph

Obligatorisk skrotpremie för Triumph lär aldrig återinföras på bilskrot i Göteborg

Triumphs klimatproblem i Göteborg ökade snabbt under förra seklet varför en statlig skrotbilspremie lanserades 1975. Upp till 1700 kronor i ersättning till bilinnehavare som lämnade in sin personbil på en bilskrot. Somliga attraktiva fordonsmärken som Porsche, Chevrolet och Mazda kunde därav lämnas in utan anspråk på skrotpremie. Några bilar, som skulle ha skrotats, hade snickrats om till moppebilar och orsakade rejäl dragningskraft på brukbara begagnade delar. Också små verkstäder letade såna till förekommande lagningar av de frekventa fordonsmodellerna.

Ett vidsträckt avstånd till närliggande skrotfirma kunde skrota bilen med ersättning och ändå få lönsamhet. En oskattad bil kunde dras på släp vid den tidpunkten, men dumpning blev ändå det slutliga beslutet för en del bilägare. Så Länsstyrelsen kom till förståelse, att den utbetalda skrotpengen bara haft obetydlig verkan på ett mindre antal Ford-Focus och därav även naturen. En komplett ingående förändring introducerades för tretton år sedan igenom 2 förordningar. Dessa vände upp och ned på föregående villkor. De pressade en bilskrot i Göteborg till nedläggning. Bilfabrikanterna fick lära sig vad skyldighet medför. Samtidigt drogs den statliga skrotbilspremien in.

Bilskrotning av Triumph gör obligatorisk bilskrotspremie onödig i Göteborg

Biltillverkarna beordrades effektuera att skrota bilen gratis och detta skulle även gälla för kompletta Triumph i Göteborg. De skulle dessutom grunda en omfattande allians av legitimerade skrotar, som fick befogenhet att bifalla skrotning med mottagningsbevis och avregistrering på Transportstyrelsen. Framför allt krävdes en återvinning till minst 95 procent Myndigheternas hårda ultimatum för fullmakt bilskrotning och återvinning orsakade att flertalet skrotfirmor fasades ut. Det var ändå inledningen till dagens goda betalning för ett komplett fordon. Vägen dit har likväl varit lång och mödosam. Att tvingas överlämna personbilen för bildemontering avgiftsfritt, som

Biltillverkarna ålade de godkända bilskrotarna, innebar en uppsjö av missnöje från de berörda. De konfiskerades alternativet att begära betalning för avregistrering. Men utan licens och möjlighet att förorda en avregistrering förekom ingen utsikt till överlevnad. Den föreskrivna läget av bilskrotning startades med en långvarig process med Göteborgs-firman Stena Metall. Dåtidens enkla förfaringssätt att skrota bilen i Göteborg och avskilja de varierande materialen var långt ifrån lönsamma, så en automatisk utvecklingsskede fordrades. För detta uppfanns fragmentering med sinnrika sorteringskonstruktion. Nuförtiden närmar sig processen med Opel-Cascada full recycling. Och det är i första hand stål, koppar och övriga metaller som medför stora inkomster.

Nya delar i bilkonstruktionen har tillfört betydelse. avgasrenaren med funktionella ädelmetaller dyrare än guld är ett exempel. Det totala värdet från återvinningen med begagnade bildelar gör att legitimerade bildemonteringar fightas om skrotbilar med höjda ersättningar som skjutvapen. Depression påverkar marknadsvärdet med recycling av Fiat-Balilla och metaller. Men skrotbilens betydenhet från 1 000 till de 3 000 som betalas nuförtiden är påfallande och kommer att förbättra miljön utan statliga subvention.

Relaterade artiklar