Bilskrot insatser i Göteborg har inte ökat skrotade Smart

Utöver den skadliga natureffekten fordon i Göteborg har på atmosfären förefaller skrotade Smart som stora naturbovar. Det komma an på ägarnas motstånd att låta skrota fordonet när det är uttjänat. Det är en del som inte förlitar sig med tanken, att den äldre bilen är utan betydenhet. För inte så länge sedan måste bilinnehavaren även pröjsa för att skrota bilen i Göteborg med mottagningsbevis. Bara tanken på en sån kostnad fick många att dumpa sin Volvo-360 i närstående skogsdunge. Korroderade bilskelett påminner om tillfälle med missbelåtna bilägare, som idag har anledning att se betydligt ljusare kommande tid. Men tidigare har frestelsen att överge bilen utan tillsyn varit mer intressant än att lyda klimatföreskriftens lagrum. En bilinnehavare ansvarar för sitt fordon till dess att bildemontering och återvinning har ägt rum. Lagförbrytelse med lämnade bilvrak eller lagstridig utskeppning har inte gått tullen förbi. Snarare har skrotningspremie varit pågående under en kort period. Den har lytts av regeringens två yrkanden i uppdraget att återta en subvention vid skrotning. Båda tycks ha förvisats till papperskorgen, så nån samhällelig lösning med att skrota bilen med ersättning verkar vara fjärran borta.

Bilproducenterna beordrades att skrota bilen gratis för kompletta Smart i Göteborg. De skulle dessutom bilda en riksomfattande kedja av ackrediterade skrotföretag, som fick tillåtelse att bifalla skrotning och avregistrering med skrotningsintyg på vägregistret.

Bilskrot insatser i Göteborg har inte ökat skrotade Smart

Statlig skrotpremie på bilskrot för Smart förekommer inte i Göteborg

Smarts miljöproblem i Göteborg ökade snabbt under förra seklet varför en politisk skrotpremie infördes 1975. Upp till femton hundra kronor betalades ut till bilägare som avregistrerade sin personbil på en bilskrot i Göteborg. Vissa lockande fordonsmärken som Audi, Dodge och Peugeot lyckades därmed skrotas utan fordran på fullmakt och ersättning. Ett antal fordon, som skulle ha skrotats, hade modifierats om till A-traktorer och orsakade väldig sug på användbara beg. bildelar. Också fordonsverkstäder letade såna till dagliga lagningar av de frekventa bilmodellerna. En lång distans till närliggande skrot kunde fastslå de uttjänta fordonens kommande tid. en avställd Fiat-Balilla kunde bogseras på den tiden, men dumpning blev ändå det slutgiltiga valet för en del fordonsinnehavare. Så Länsstyrelsen kom till uppenbarelse, att den utbetalda premien bara haft liten effekt på ett mindre mängd bilar och följaktligen också omgivningen. En fullkomlig genomgripande vändpunkt lanserades år 2007 via ett par författningar. Dessa omintetgjorde förra sakläge. De tvingade en del bildemonteringar till likvidering. Bilfabrikanterna fick lära sig vad skyldighet medför. Samtidigt drogs den allmänna skrotbilspremien in.

Bildemontering av Smart gör allmän skrotpremie obehövlig i Göteborg

Bilproducenterna beordrades genomföra avgiftsfri bilskrotning för kompletta Smart i Göteborg. De skulle dessutom bilda en riksomfattande kedja av ackrediterade skrotföretag, som fick tillåtelse att bifalla skrotning och avregistrering med bilskrotningsintyg hos bilregistret. Framför allt begärdes en recycling med begagnade bildelar till minst nittio procent Miljövårdsverket hårda villkor för auktorisation till återvinning resulterade i att några enstaka bilskrotar fick lägga ner. Det var dock begynnelsen till dagens goda ersättning för ett komplett fordon. Att nå slutmålet har ändå varit lång och besvärlig. Att tvingas skrota Opel-Cascada gratis, som fordonstillverkarna krävde de auktoriserade företag, innebar en uppsjö av gnäll från de drabbade. De fråntogs alternativet att yrka på pengar från bilägaren. Men utan licens och chans att förorda en avregistrering förekom ingen möjlighet till överlevnad. Den dikterade läget av bilskrotning startades med en lång varaktig procedur med Göteborgs-bolaget Stena Metall. Dåtidens manuella sätt att dela de skilda substanserna var långt ifrån lukrativa, så en självverkande förfaringssätt fordrades. För detta uppfanns fragmentering med sinnrika sorteringsmekanism. Nuförtiden när skrotbilar hämtas gratis närmar sig processen med fullkomlig recycling. Och det är först och främst järn, koppar och övriga metaller som medför stora återbäringar. Nya delar i fordonskonstruktionen har tillfört betydelse. avgasrenaren med användbara ädelmetaller mer kostsam än guld är ett exempel. Det sammanlagda värdet från återvinningen gör att ackrediterade bilskrotar fajtas om Ford-Focus med höjda ersättningar som vapen. Pandemier har effekt på marknadsvärdet på återvunna metaller. Men uttjänta bilars nytta från tusen till de 3 000 som betalas nuförtiden är anmärkningsvärt och kommer att bättra klimatet utan statliga subvention.

Skrota uttjänta Saab-Turbo bilar i Trollhättan orsakar dumpning

Skrota uttjänta Saab-Turbo bilar i Trollhättan orsakar dumpning

En ägare i Trollhättan kan idag antaga att man kan skrota bilen ersättning, när avställd Saab-Turbo överlämnas till en certifierad bildemontering. Så har det inte alltid varit. Tvärtom. De flesta åren av bilismens ålder har det medfört utgifter för att skrotar bil för dödsbo. Och det är något som ägare har haft tufft att acceptera. Helst av allt vill några behålla de defekta fordonen för kommande bruk.

Statlig premie för skrota bilar indragen i Trollhättan för gamla Saab-Coupe

Statlig premie för skrota bilar indragen i Trollhättan för gamla Saab-Coupe

En bilägare i Trollhättan kan numera förutsätta att en liten betalning utgår, när icke besiktad Saab-Coupe lämnas in till en legitimerad bildemontering. Så har det inte alltid varit. Tvärtom. Under större delen av bilarnas ålder har det medfört utgifter för att bli av med ett uttjänt fordon. Och när skrotbilar hämtas gratis är det något som bilinnehavare har haft svårt att acceptera. Helst av allt vill en del behålla defekta Saab-Sonett för framtida användning. För sent skall dessa klimatbanditer uppdaga sina misstag.

Relaterade artiklar