Bilen är uttjänt när kostnaden för att laga den överstiger bilens värde. Det innebär att även nyare fordon kan klassas som skrotbilar. Krockade eller bilar med motorhaveri kan vara väldigt dyra att laga, särskilt om man enbart har tecknat trafikförsäkring och få betala allt själv. Definition av skrotbilar kan variera beroende på vem man frågar. Exempelvis personer som klarar av att reparera bilen själv, har betydligt lägre kostnader att få trasiga bilar körbara än de som måste lämna in den på en bilverkstad. Det kan även finnas andra aspekter som gör att vissa anser att en del fordon är skrotbilar. Särskilt folk som prioriterar miljön före den egna ekonomin, där några har skrotat sina fossildrivna bilar till förmån av elbilar.
Det fanns en tid, då det fanns bilskrotar lite överallt. Bilskrotarna försörjde sig på pengarna från bilinnehavarna för bildemontering och avregistrering. Det betalas ut en allmän skrotpremie, som var ett val till olaglig avhysning. När den upphörde ökade besparingen för bilägaren, när det uttjänta fordonet förpassades till skogen. Då ingrep Naturvårdsverket med nya förordningar. Bilfabrikanterna kommenderades med uppsamling och bildemontering. Skrotbilarna skulle tillika regenerera i en tidlös cykel vid nyproduktion. Hårda krav med att skrota bilen i Göteborg som måste efterlevas. Enstaka bildemonteringar tillsattes i organisationen som berättigade att skriva ut skrotningsintyg för avfärdande hos Transportstyrelsen. I och med detta har ett stort antal bilskrotar varit tvungna avveckla eller förändra inriktningen i verksamheten.
Alla övergivna skrotbilar i Sverige bevisar vrakens avvägar från behöriga bilskrotar. Och i högre utsträckning bevisas detta via de tusentals uppställningsplatser av bilar med körförbud, som kan ses runt om i landsbygden. Det förekommer i själva verket bara några enstaka bilkyrkogårdar, som har lov för bevarandet av uttjänta Dodge på oskyddade områden. De i Båtnäs och Ryd har blivit sevärdheter.
Bilproducenterna underlättar för gratis återvinning avskrotbilar
BilSweden erhöll uppdraget från bilproducenterna att strukturera Naturvårdsverkets krav för demontering av personbilar. Utöver det gavs direktiv till hopsamling och demontering av bilvrak, som ideligen övergavs i naturen. Skälet för de här miljöbrotten var bilägarnas besparing av kostnaden för att skrota bilen. Många skrivna nyhetsskildringar i Göteborgsposten riktade Transportstyrelsens försumlighet att blockera dessa sattyg. Detta deklarerades som en av skälen i den nya förordningen att skrota bilen gratis skulle gälla. Bilfabrikanterna fick i uppgift att skapa en sammanslutning, som kunde utföra ställda ändamål. Så de första verkligt berättigade bildemonteringarna frambringades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR). Men deras monopol att skriva ut mottagningskvitto med skrotningsintyg förekommer inte nuförtiden. En lämplig skrot får sin auktorisation från Länsstyrelsen. En ansökan ska godkännas av Miljövårdsverket, som kontrollerar att den kommande skroten följer Naturvårdsverkets krav, enligt Bilskrotningsförordningen.
Bilskrotning av uttjänta bilar ger ersättning till bilägare
En kasserad bil som är övergiven klassas som miljövådligt avfall, och skall bortforslas och befrias från skadliga ämnen på en bilskrot i Göteborg, enligt myndighetskraven. De här upplyser i detalj hur de skilda skrotarnas konstruktioner skall utarbetas för att accepteras. Lika omsorgsfullt skildras rensning av naturgiftiga bildelar, oljor och material. Återvinning, användning och lagring måste accepteras av klimattillsynsman en gång var tolfte månad. Efter tömning av skadliga ämnen är skrotbilen inte längre ett miljövådligt avfall utan fraktas till uppdelning och smältning. I dag är målsättningen nittiofem procent återgång till ett evigt kretslopp i nyframställning nått. Detta innebär att fordonsinnehavarna kan skrota sin bil med ersättning, som kan ge ett par tusenlappar för en uttjänt bil. Före fragmentering erbjuder några bilskrotar att skruva ner bildelar själv från skrotbilen. Konsumenter kan finna begagnade bildelar till en Volvo-V50 till rena drömpriser. Det förekommer även berättigade bärgningsföretag, som transporterar personbilar, för återvinning av personbilar, med betalning. Stadgar för skötsel av det klimataggressiva avfallet finns i Länsstyrelsens särskilda tillstånd till bärgningsfirmorna. En kommande beställare kan lätt checka det här på lejda företags webbplats inför bokning.
Fler artiklar
- Var skrotar man bilen i Göteborg?
- Bil till skroten – Får man ersättning?
- Välj sälja före dumpa skrotbilen i Lysekil
- Bilskrot som värderar din skrotbil högst
- Vad får man för att skrota en bil idag?
- En bra sak för uttjänta fordon: Skrota bilen i Kållered
- Skrotning bil med återvinning och fragmentering
- 25 tips när man lämnar en bil till skrot
- Vilken bilskrot betalar mest pengar för skrotbilar?
- Sälj skrotbilen i Rönnäng till recycling