Dumpade P1800 i Göteborg beror på indragen skrotningspremie på bilskrot

Frånsett den skadliga naturverkan fordon i Gbg har på väderleken förefaller fördärvade P1800 som enorma miljöskurkar. Det beror på bilinnehavarens motstånd att låta en bilskrot i Göteborg få fordonet när det är uttjänat. Det är flera som inte förlikar sig med tanken, att den gamla bilen är utan värde. Innan år 2007 kunde man inte skrota bilen gratis hos någon bildemontering. Bara att veta om en sån avgift fick ett fåtal att dumpa fordonsvraket i närstående skogsparti.

Korroderade stålskelett minns tillfälle med missbelåtna bilägare, som idag har anledning att se betydligt positivt kommande tid. Men förr har lockelsen att lämna sin personbil omsorg varit större än att sluta upp bakom klimatföreskriftens stycke. En bilägare har ansvar för sitt fordon till dess att bilskrotning och återvinning har ägt rum. Regelförbrytelse med lämnade vrak eller illegitim utförsel har inte gått Polisen förbi. Snarare har skrotbilspremie varit pågående under en viss tid. Den har lytts av riksdagens två motioner i ärendet att återuppta någon subvention vid skrotning. Båda tycks ha förvisats till avfallskorgen, så någon politisk hanterande med kompensation för uttjänta fordon verkar vara orimlig.

I alla kommuner är skrotning av en SAAB-Sonett kostnadsfritt. Saknas det delar på bilen som till exempel växellåda eller katalysator kan det tillkomma en avgift. En del kommuner erbjuder skrotbilar hämtas gratis om man inte kan leverera den själv, medan andra hämtar mot en avgift. När Transportstyrelsen fått in mottagningsbeviset om att du lämnat in bilen för avregistrering och skrotning meddelas försäkringsbolaget. Om du har betalat för en försäkringsperiod som är efter skrotningsdatumet får du tillbaka pengar.

Dumpade P1800 i Göteborg beror på indragen skrotningspremie på bilskrot

Bilskrot i Göteborg har skrotbilspremie för P1800

P1800 miljöproblem i Sävedalen växte fort under förra århundradet varför en politisk skrota bilen ersättning infördes 1975. Upp till 1500 kr betalades ut till bilinnehavare som överlämnade sitt fordon på en bildemontering. Vissa attraktiva fordonsmärken som Volvo, Ferrari och Mazda lyckades därav lämnas in utan yrkande på pengar från bilägaren. Några fordon, som borde ha skrotats, hade byggts om till A-traktorer med begagnade bildelar och framkallade enorm efterfrågan på användbara begagnade reservdelar.

Också bilverkstäder letade såna till dagliga lagningar av de frekventa bilmärkena. Ett långt distans till närliggande bildemontering kunde avgöra när man skrota bilen i Göteborg. ett avställt fordon kunde dras på släp på den tiden, men att överge var ändå det slutgiltiga beslutet för många fordonsinnehavare. Så Bilskrotningsfonden kom till förståelse, att mottagningsbevis och den utbetalda skrotbilspremien för en Volvo-262C bara haft ringa effekt på ett färre mängd personbilar och därav också klimatet. En komplett ingående omställning lanserades år 2007 igenom dubbla förordningar. Dessa vände upp och ned på förra förhållanden. De betvingade några skrotar till likvidation. Biltillverkarna fick lära sig vad skyldighet innebär. Parallellt drogs den obligatoriska skrotpengen in.

Återvinning av P1800 gör universell bilskrotspremie onödig i Sävedalen

Bilproducenterna befalldes effektuera kostnadsfri skrotning med skrotintyg för kompletta P1800 i Sävedalen. De skulle även bilda en omfattande sammanslutning av ackrediterade skrothandlare, som fick mandat att godkänna återvinning och avregistrering om bilägaren hade det senast utfärdade registreringsbevis del 2. Huvudsakligen erfordrades en återvinning till minst 95 procent Myndigheternas tuffa ultimatum för tillstånd till skrotning medförde att några enstaka skrotar avvecklades. Det var dock inledningen till nutida rejäla ersättning för en skrotbil. Att nå slutmålet har dock varit ansenlig och mödosam. Att tvingas lämna Fiat-Elba för bilskrot gratis, som Bilfabrikanterna krävde de auktoriserade bildemonteringarna, föranledde en uppsjö av klagomål från de berörda.

Vilken skrot betalar bäst? De konfiskerades alternativet att framtvinga betalning. Men utan tillstånd och tillfälle att förorda en avregistrering förekom ingen sannolikhet till överlevnad. Den föreskrivna graden av bildemontering av Opel-Rekord startades med en lång varaktig procedur med Göteborgs-firman Stena Metall. Dåtidens enkla tillvägagångssätt att avskilja de olika stoffen var långt ifrån lukrativa, så en automatiserad procedur krävdes. För det här skapades fragmentering med sinnrika sorteringsinrättning. Numera närmar sig utvecklingsgången fullständig recycling. Det är först och främst stål, aluminium och andra plåt som ger stora återbäringar. Nya komponenter från bilproducenterna i fordonskonstruktionen har tillfört betydelse. avgasrenaren med brukbara ädelmetaller dyrare än guld är ett exempel. Det fullständiga värdet från skrotningen gör att godkända skrotfirmor slåss om uttjänta bilar med ökande ersättningar som skjutvapen. Katastrofer inverkar på marknadsvärdet på återvunna metaller. Men skrotbilens nytta från 1 000 till de 3 000 som ersättningen är nuförtiden är påfallande och kommer att bättra klimatet utan offentliga medel.

En gammal torkararm i Göteborg till Opel-Astra på bilskrot

En gammal torkararm i Göteborg till Opel-Astra på bilskrot

När en torkararm till Opel-Astra slutar fungera för en ägare är det klokt att söka efter fungerande del i Bildelsbasens system. Det gynnsammaste alternativet borde vara att införskaffa från en bilskrot i Göteborg. I Skandinavien förekommer typ trehundra skrothandlare. Många skrota bilen med ersättning och demonterar bilkomponenter till säljande av begagnade bilreservdelar medan andra enbart driver aktivitet med recycling.

Köp av bromsok från bilskrot till Mitsubishi-Lancer i Göteborg förargar miljövännerna

Köp av bromsok från bilskrot till Mitsubishi-Lancer i Göteborg förargar miljövännerna

Åldern förlängs igenom skifte av bromsok i Mitsubishi-Lancer från Göteborg. Men hur lång tid ett fordon ska fortsätta i drift är ett omdiskuterat för de lärda. Forskare i klimatsektionen vill ha alla fordon till en godkänd bilskrot i Göteborg efter 11 års brukande. Men det lär bli svårt att övertyga en bilinnehavare till Rover som gått 10 000 mil att lämna in klenoden hos ett skrotupplag.

Relaterade artiklar