Fruktan för virus sjukdomen har dämpat allmänhetens intresse att satsa några pengar på bilar. Funderingar på nytillverkade fordon skjuts till framtiden. Men efterfrågan efter bättre kördugliga Skoda-Rapid är desto starkare. Genom skrota bilen Göteborg och infrastrukturministerns riktade avgörande har bilåkandet avtagit hos de flesta familjerna. På grund av höjda bilskatter, dieselpriser och skatt på trängsel bestämmer sig flera att åka till sina arbetsplatser kollektivt. Hushållets andra-bil har sålunda blivit onödig och avyttrats.
Men skräcken för bussresor, parallellt med infrastrukturminister rekommendationer har satt krokben för tidigare naturmässiga och finansiella insikter. Nu har en äldre Skoda-Rapid blivit ett av de mest uppskattade ägodelen för flera familjer.
Skoda-Rapid konkurrerar med kollektivtrafiken
Vanliga rekommendationer från Folkhälsomyndigheten, som 2 meters avstånd också munskyddens lägre relevans, har höjt vanligt folks ovilja att resa allmänna bussar. Att riksdagens också rekommenderar allmänheten att använda bilen rubbar inte misstrogenheten. Men alla av familjemedlemmarna har inte tillgång till något fordon. Av den orsaken är det mycket mer väsentligt än allt annat att skaka fram ytterligare en begagnad Skoda-Rapid, så att alla familjemedlemmar kan färdas på ett lugnt sätt.
För rekommendationerna i all aktning, fungerar nog tvåmeters-riktlinjen för sittande folk. Men för personer i förflyttning på svårframkomliga ytor låter det mer som en önskedröm. På grund av detta skall inskaffande av en andrabil behandlas med förtur.
Uttjänta Skoda-Rapid rullar vidare
Billiga begagnade Skoda-Rapid med höga växthusgaser och usel trafiksäkerhet kan i en del fall ses som skrotbilar. Förutom att återvinna fordon har de blivit attraktiva för den organiserade brottsligheten för laglös utförsel speciellt till Nigeria. Där är priset ungefär 10 gånger mer än motsvarande svenska priser. Och det har startats en mängd små bilverkstäder, som med anspråkslösa reparationer kan få de uttjänta Skoda-Rapid godkända genom en bilbesiktning. Så kampen finns allaredan för hushållet, som är på jakt efter en billig körduglig andra-bil.
Bilkyrkogårdar drar besökare från Smögen
Godkända skrotar, som vanligtvis kasserar fordon för miljön, lockar fordonsinnehavare med stora ersättningar. Några miljökamrater har föredragit att överlämna personbilarna här med god ansvarskänsla, genom att avbryta vidare farande av miljöfördärvande och lägre trafiktrygga fordon. Men igenom skräcken att resa spårvagnar suget efter den gamla bilen trissat upp priserna. De kasserade bilarna förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Natur och trygghetsfrågor är sekundärt av hushållets trygghet under beordrade resor. Så dessa bättre kördugliga Skoda-Rapid går åt som smör i solsken. Ur klimatsynpunkt är det ett steg tillbaka otal årtionden. Och frågan är essentiell. Kommer den att stanna där för evigt?