Bilskrot går miste om Ford-Taunus

Oron för epidemin har hämmat vanligt folks intresse att satsa några stålar på fordon. Funderingar på moderna fordon läggs åt sidan. Men suget efter bättre kördugliga Ford-Taunus är desto starkare. Via infrastrukturministerns styrda beslut har körning med bil ebbat ut hos de flesta familjerna.

På grund av höjda bilskatter, bränslepriser och skatt på trängsel väljer många att resa till sina arbeten kollektivt. Hushållets andra-bil har sålunda blivit onödig och skrotats. Men skräcken för bussresor, på samma gång med regeringens uppmaningar har stjälpt tidigare miljömässiga och ekonomiska uppfattningar. Nu har en begagnad Ford-Taunus blivit ett av de mest eftertraktade ägodelen för många familjer.

Ford-Taunus konkurrerar med kollektivtrafiken

Allmänna råd från Folkhälsomyndigheten, som två m distans och munskyddens lägre betydenhet, har ökat människors ovilja att resa kollektivt. Att folkhälsomyndigheten också föreslår privatpersoner att använda bilen rubbar inte misstänksamheten. Men alla av familjemedlemmarna har inte möjlighet att utnyttja någon bil. På grund av detta är det mer angeläget än allt annat att skaffa ännu en begagnad Ford-Taunus, så att alla i familjen kan färdas på ett tryggt sätt. För referenserna i all anseende, klaffar nog 2 m-regeln för sittande personer. Men för personer i förflyttning på besvärligt utrymmen gestaltas det mera som en önsketänkande. För den skull ska köpandet av en andrabil favoriseras.

Uttjänta Ford-Taunus rullar vidare

Bra begagnade Ford-Taunus med stora CO2föroreningar och usel trafiktrygghet kan i flertalet fall gälla som skrotbilar. Bortsett från att återvinna personbilen har de blivit attraktiva för den förbjudna brottsligheten för otillåten utförsel framför allt till Väst-Afrika. Där är avkastningen omkring elva gånger större än motsvarande svenska priser. Och det har startats många små bilverkstäder, som med lätta reparationer kan få gamla Ford-Taunus godkända genom en bilbesiktning. Så kampen råder redan för familjen, som är på jagande efter en billig begagnad andra-bil.

Byte av spindelled förvandlar Mazda-818 från Dalarö till miljöbov

Auktoriserade skrotar, som som oftast skrotar bilen för demontering, frestar bilägare med stora ersättningar. Några klimatförespråkare har föredragit att överlämna bilarna här med god ansvarskänsla, genom att avvärja ytterligare drift av naturfördärvande och lägre trafiksäkra bilar.

Men genom farhågan att åka tåg har den stora efterfrågan höjt priserna. De utslitna personbilarna förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Miljö och ärenden kommer i andra hand av familjens skrota bilen Göteborg säkerhet under beordrade resor. Så dessa billiga kördugliga Ford-Taunus säljs som aldrig förr. Ur klimataspekt vrids klockan tillbaka många årtionden. Och frågan är oumbärlig. Kommer den att stanna där för jämnan?

Seat-600 är skrotbil efter 10 år

Seat-600 är skrotbil efter 10 år

Oberoende den kända stora ödeläggelsen slår äldre Seat-600 försäljningsrekord på löpande band. Men det är olyckligtvis inte de behöriga bilskrotarna som köper upp fordonen till skrotning.

Skrotade Seat-133 bilar rustas upp

Skrotade Seat-133 bilar rustas upp

Under rådande coronapandemin är avyttring av begagnade Seat-133 på väg att slå rekord. Genom ihärdig klimatmässiga klander och politiska beslut har en sakta men säker transfer från bilåkande till kollektivåkning uppmärksammats.