Skrotade Ford-Cougar bilar får make-up

Trots den kända stora ödeläggelsen slår gamla Ford-Cougar försäljningsrekord på löpande band. Men det är sorgligt nog inte de behöriga skrotföretagen som köper upp bilarna till demontering. Under många år har forskare noterat att de fossila bränsledrivna personbilarna spyr ut koldioxid, kväveoxider och sjukdomsframkallande partiklar. Koldioxid lägger sig som ett isolerande skift och medverkar till den höjda temperaturen.

Det vardera ligger till grund miljöändringen med besvärliga förstörelse som resultat Det är gamla Ford-Cougar som är de främsta bovarna. Helsingsborgs Dagblad återger till Chalmers upptäckt angående bilars växthusutsläpp. Det utpekar, att personbilen har en maximal ålder av elva år och rekommenderas, såväl ur natur- och utgiftshänseende, skrotas vid den åldern. Ökade bränsleutgifter och bilskatter borde öka engagemanget för elbilar. Men i nuvarande Covid-19-situation är efterfrågan på nya bilar i princip inget. Med sorg ser alla aktivister hur deras ambitioner raseras igenom återinförandet av uttjänta Ford-Cougar, som pressas fram av fasan för det allvarliga coronaviruset.

Ford-Cougar konkurrerar med kollektivtrafiken.

Allmängiltiga inrådan från Regeringen, som 2 m avstånd också munskyddens mindre innebörd, har höjt vanligt folks olust att resa kollektivt. Att regeringens även rekommenderar vanligt folk att använda bilen förändrar inte misstron. Men alla av familjemedlemmarna har inte möjlighet att utnyttja något fordon.

På grund av detta är det mer angeläget än allt annat att ordna fram ännu en gammal Ford-Cougar, så att alla familjemedlemmar kan färdas på ett harmoniskt vis. För referenserna skrota bilen i all aktning, fungerar nog 2 m-regeln för sittande människor. Men för personer i rotation på besvärliga utrymmen låter det mer som en dröm. På grund av detta ska inskaffande av en andrabil favoriseras.

Uttjänta Ford-Cougar rullar vidare

Bättre kördugliga Ford-Cougar med stora CO2-gaser och undermålig trafiktrygghet kan i en del fall betraktas som skrot. Förutom att skrota personbilen har de blivit lockande för den organiserade kriminaliteten för lagstridig utförsel särskilt till Afrika. Där är utdelningen uppskattningsvis 10 gånger mer än motsvarande svenska priser. Och det har etablerats en mängd små bilverkstäder, som med anspråkslösa renoveringar kan få rostiga trafikfarliga Ford-Cougar godkända igenom en bilbesiktning. Så kampen råder redan för familjefadern, som är på jagande efter en billig begagnad andra-bil.

Klimatarbetet backar genom byte av hjulnav i Mazda-626 från Bromma

Ackrediterade bilskrotar, som brukligt kasserar bilen för bildelar, attraherar fordonsinnehavare med stora betalningar. Några miljövänner har valt att överlämna bilarna här med gott samvete, genom att upphöra med mer åkande av försvagning och mindre trafiksäkra bilar. Men genom ångesten att resa allmänna bussar har den stora efterfrågan ökat priserna. De kasserade bilarna förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Natur och säkerhetsfrågor kommer i andra hand av familjens säkerhet under beordrade turer. Så de här prisvärda kördugliga Ford-Cougar går åt som smör i solsken. Ur klimathänseende vrids klockan tillbaka otaliga årtionden. Och frågan är essentiell. Kommer det förbli så här för jämnan?

Skrotade Seat-133 bilar rustas upp

Skrotade Seat-133 bilar rustas upp

Under rådande coronapandemin är avyttring av begagnade Seat-133 på väg att slå rekord. Genom ihärdig klimatmässiga klander och politiska beslut har en sakta men säker transfer från bilåkande till kollektivåkning uppmärksammats.

Skrotade Ford-Ranger bilar åter i trafik

Skrotade Ford-Ranger bilar åter i trafik

För ett antal år sedan författades spaltkilometer om äldre övergivna Ford-Ranger, som de främsta miljöbovarna i modern tid. Och det förekom givetvis riktighet i de flesta artiklarna. I drift är de äldre personbilarna betydligt mer bovar för klimatet.