När bilskrotningsfonden avvecklades då försvann all betalning för bilskrotning i Bergkvara och oro spreds inom landets skrotföretag. Oroligheterna sjönk inte, då det framkom att det gällde några godkända bildemonteringar. De här fick i gengäld privilegium att skriva ut skrotningsbevis för att ta bort den ur bilregistret hos Trafikstyrelsen. Onekligen försvann en stor del av inkomsterna, men de hamnade istället i ett läge, som renderade fina tillfällen för tillkommande tider.
Med stöd av miljöbalken är det fordonsägarens som är garant för sitt fordon tills den är inlämnat för återvinning i Bergkvara och bortplockad från Transportstyrelsen. Det här sakförhållandet ändrade, att de legitimerade bildemonteringarna fick ett monopol. Utan möjlighet att fullfölja en tillåten bildemontering, blev många bilskrotar av med konsumenterna. De fick heller inte att skrota bilen avgiftsfritt. Den bistra sanningen bekräftas med en mängd nedlagda skrotföretag i Bergkvara.
Ny organisation underlättar för bilskrotning i Bergkvara
Bilproducenterna fick i uppgift att ordna Länsstyrelsens begäran för att skrota en bil i Bergkvara. Dessutom gavs direktiv till hopbringande och återvinning av skrotbilar, som ofta övergavs i naturen. Motiven för de här naturbrott var fordonsägarens kostnadsbesparing för bilskrotningen. Flera insända rapporter i Dala – Demokraten lastade Naturvårdsverkets vårdslöshet att avstyra dessa dumheter.
Det här angavs som en av orsakerna i den nya bestämmelsen med gratis bildemontering i Bergkvara. Bilfabrikanterna fick uppdraget att skapa en institution, som behärskade utföra uppställda avsikter. Så de första verkligt berättigade skrotföretagen formades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR). Men deras privilegium att utställa mottagningskvittens med skrotintyg finns inte numera. En godkänd skrot får sin certifiering från Trafikstyrelsen. En ansökan skall bifallas av naturmyndigheten, som synar att den kommande fordonsåtervinnaren åtföljer Trafikstyrelsens föreskrifter enligt “återvinningsbestämmelsen”.
Bilskrotning i Bergkvara ger ersättning
En kasserad bil som är övergiven rankas som naturfarligt avfall, och måste transporteras och rensas på all hälsofarliga vätskor på en skrot i Bergkvara, efter de tuffa Naturvårdsverkets begäran. Dessa visar i sin helhet hur de diverse bildemonteringarnas byggnader skall utarbetas för att accepteras. Lika noggrant karakteriseras saneringen av miljögiftiga bilkomponenter, skrota bilen vätskor och ämnen. Demontering, behandling och lagring tvingas sanktioneras av naturkontrollant årsvis. Efter tömning av skadliga ämnen är skrot bilen inte längre ett naturgiftigt avfall utan fraktas till fragmentering och återvinning. Idag är målsättningen nittiofem procent retur till ett ständigt kretslopp i nyframställning uppnått. Och det betyder att bilinnehavarna kan återvinna bilen i Bergkvara med betalning, som kan uppgå till flera tusen kronor.
Återanvändning på bilskrot av skrotad Impala från Göteborg
Före demontering av personbilen tillåter somliga skrotfirmor självplock av begagnade bildelar. Köpare kan påträffa bildelar till en Iveco till rena fantasipriser. Det existerar även certifierade bärgare, som fraktar uttjänta bilar, för skrotning i Bergkvara, med betalning. Bestämmelser för skötsel av det naturvådliga avfallet finns i Naturvårdsverkets specifika tillstånd till bärgaren. En framtida Konsument kan enkelt kontrollera detta på lejda företags webbsajt före uppdrag.