Återanvändning på bilskrot av skrotad Impala från Göteborg

Defekta Impala har i närapå hundra år orsakat naturbekymmer som varit tuffa att lösa i Göteborg. Redan på 30-talet bildades företag som förvandlade ålderstigna kasserade lastbilar till bogserbilar. Det existerade tillika väldig sug att bygga om uttjänta Rover till folkrace versioner. Det första racet anordnades på Södra Motorstadion i handen under mitten av 50-talet.

Detta blev upptakten till Sveriges största bilrally med cirka 800 noterade bilister. Fajterna sågs i genomsnitt av över trettio tusen i publik, och i varje deltävling försökte tjugofem motorstarka fordon att mala sönder den andre. För att förstärka åverkan monterades slagtåliga ramar fram på bilen. Och den skrotbilen som lyckades putta en motståndare av tävlingsbanan erhöll en förmån, som dubblerades vid vältning. Denna succé förmedlades sig kvickt i Europa med många medverkande från Sverige. Under 70-talet försvann dock suget av Vw-Beetle till restaurering.

Biltillverkare hade presenterat specialfordon för olika körningar och likvärdiga motorrace hade övertagits av Rally-Cross i Sverige och Stock Car Auto Racing, vilket är samma som det omtyckta NASCAR i Amerika. Så bilskrotarna var tvungna att enbart sysselsätta sig åt bildemontering av reservdelar för avyttring. Med detta upphörde en stor del av förtjänsterna vilket tvingade utjämnas med med pengar från bilägaren för återvinning. Men fordonsägarna var inte intresserade att skrota bilen gratis över huvud taget. Sönderkorroderade chassin i omgivningen bevisar det här.

Man skall känna sig trygg när man lämnar in bilen för skrotning hos en bildemontering. Anlita en bilskrot som är auktoriserad eller rekommenderad av bilproducenterna i ditt län. Om ägaren lämnar bilen för skrotning själv behövs senaste registreringsbeviset del 2 (gula delen). Är det ett ombud som lämnar bilen behövs även en fullmakt från bilägaren.

Återanvändning på bilskrot av skrotad Impala från Göteborg

Bilskrot inför skrotpremie för Impala i Göteborg

Impalas naturbekymmer i Göteborg steg fort under förra seklet varför en politisk skrotbilspremie lanserades 1975. Upp till femton hundra kronor i ersättning och skrotintyg till fordonsinnehavare som skrotade sitt fordon på en bildemontering. Vissa attraktiva bilmärken som Audi, Nissan-Primera och Porsche kunde därmed skrotas utan fordran på ersättning. Några personbilar, som skulle ha skrotats, hade konstruerats om till EPA-traktorer och orsakade rejäl efterfrågan på brukbara beg. reservdelar. Även små verkstäder letade sådana till dagliga renoveringar av de ofta förekommande fordonsmodellerna.

En lång sträcka till närmaste skrotfirma kunde avgöra de söndriga bilarnas kommande tid. En oskattad bil kunde bogseras till bilskrot i Göteborg vid den tidpunkten, men dumpning blev ändå det slutgiltiga valet för några bilägare. Så Länsstyrelsen kom till förståelse, att den utbetalda skrotpremien bara haft ringa inverkan på ett färre antal fordon och följaktligen också miljön. En totalt ingående transformation introducerades år 2007 via 2 befallningar. Dessa omintetgjorde förra sakläge. De tvingade en del skrotar till likvidering. Och bilproducenterna fick lära sig vad ansvar menas. Samtidigt drogs den obligatoriska skrotpengen in.

Bilskrotning av Impala gör statlig bilskrotspremie överflödig i Göteborg

Fordonstillverkarna kommenderades utföra kostnadsfri skrotning för kompletta Impala i Göteborg. De skulle även forma en riksomfattande sammanslutning av certifierade bilskrotar, som fick mandat att godkänna bilskrotning och avregistrering av Subaru-GL med skrotintyg på vägverket. Huvudsakligen erfordrades en recykling till minst 95 procent Naturvårdsverkets tuffa villkor för tillstånd till bilskrotning innebar att några skrotföretag avvecklades. Det var ändå upprinnelsen till att skrota bilen ersättning för många bilägare. Att nå slutmålet har ändå varit ansenlig och påfrestande. Att tvingas skrota bilen avgiftsfritt, som Bilproducenterna krävde de certifierade skrotföretagen, orsakade en uppsjö av klagomål från de berörda. De fråntogs alternativet att framtvinga ersättning.

Men utan auktorisation och chans att utse en avregistrering existerade ingen sannolikhet till överlevnad. Den föreskrivna mottagningsbevis av bildemontering inleddes med en utdragen förlopp med Sjuntorps Biltjänst. Dåtidens enkla tillvägagångssätt att dela de skilda materialen var långt ifrån lönande, så en automatisk procedur fordrades. För det här skapades fragmentering efter avregistrering av skrotbilar med sinnrika sorteringsinrättning. Nuförtiden närmar sig metoden full återvinning. Och det är i första hand järn, aluminium och övriga metaller som ger stora inkomster. Nya bilkomponenter i fordonskonstruktionen har tillfört betydelse. katalysatorrenaren med användbara ädelmetaller dyrare än guld är ett exempel. Det totala betydelsen från återvinningen gör att legitimerade bilskrotar slåss om att skrota bilen i Göteborg med höjda betalningar som vapen. Depression har effekt på marknadsvärdet med recycling av metaller. Men uttjänta bilars nytta från tusen till de 3 000 som utbetalas idag är anmärkningsvärt och kommer att bättra miljön utan statliga subvention.

Fler artiklar