Naturvårdsverket är anledningen till flera av de massiva företagsmoderniseringarna i landet. Alla skrotar levde på bilskrotning med betalning. Så länge den statliga bilskrotningspremien fanns, var legitim bildemontering i Flen en valmöjlighet till en miljöfarlig dumpning. När den försvann beordrades storsläggan ut och det var Regeringen som höll i greppet. Bilfabrikanterna betraktades vara de som skulle stå för hantering och insamling av skrotbilar med avgiftsfri återvinning i Flen. Bilfabrikanter tillsatte samtidigt vissa auktoriserade fordons skrotar, som övertog skrotningen. Men i gengäld fick endast dessa utvalda företag beskaffenhet att avge skrotbevis för bortplockning på centrala bilregistret hos Transportstyrelsen. Igenom det här sättet beviljades endast en handfull bilskrotar certifiering. Alla andra fick ta ersättning vid avlämnandet av fordonet till skroten, men undanhölls rätten att fullgöra en laglig bilskrotning i Flen. Många av bolagsavvecklingarna i trakten kom som ett brev med posten.
Ny organisation underlättar för bilskrotning i Flen
Bilproducenterna fick uppdraget att strukturera Transportstyrelsens fordran för att skrota en bil i Flen. Därtill gavs anvisningar till hopsamling och skrotning av fordonsvrak, som ofta förkastats i skog och mark. Anledningen för dessa klimatdåd var bilinnehavarens besparing av kostnaden för att skrota bilen.
Flera publicerade artiklar i Vi-Bilägare beskyllde Trafikstyrelsens nonchalans att stoppa dessa ofog. Och detta deklarerades som en av orsakerna i den nya lagen med gratis skrotning i Flen. Biltillverkarna skrota bilen fick i uppgift att instifta en sammanslutning, som förmådde genomdriva ställda syftemål. Så de första verkligt certifierade bilskrotarna skapades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR).Men deras ensamrätt att avfatta mottagningsintyg med skrotintyg finns inte längre.
En godkänd bilskrot får sin certifiering från Trafikstyrelsen. En skriftlig begäran ska tillstyrkas av klimatmyndigheten, som granskar att den kommande fordonsåtervinnaren lyder Miljövårdsverkets villkor enligt ”återvinningsförfattningen”.
Bilskrotning i Flen ger ersättning
En skrotbil rankas som naturvådligt avfall, och måste transporteras och rensas på all hälsofarliga vätskor på en bildemontering i Flen, enligt Länsstyrelsens villkor. De här demonstrerar i sin helhet hur de olika företagens inrättningar skall utarbetas för att beviljas. Lika strikt beskrivs rengöring av miljöskadliga bilkomponenter, oljor och ämnen. Demontering, hantering och avregistrering ska godkännas av klimattillsynsman en gång var tolfte månad. Efter tömning av skadliga ämnen är skrot bilen inte längre ett klimatskadligt avfall utan fraktas till fragmentering och smältning. Idag är målet nittiofem procent retur till ett ideligen kretslopp i nyframställande uppnått. Det betyder att bilinnehavarna kan skrota sitt fordon i Flen med betalning, som kan uppgå till flera tusen kronor.
Före demontering av personbilen accepterar somliga skrotar självplock av begagnade bildelar. Besökare kan påträffa bilkomponenter till en BMW till rena fantasipriser. Det förekommer även legitimerade bärgningsfirmor, som hämtar personbilar, för bilskrotning i Flen, med betalning. Stadgar för skötsel av det miljövådliga avfallet förefinns i Naturvårdsverkets specifika behörighet till bärgningsfirmorna. En blivande beställare kan lätt granska det här på lejda rörelsens webbsajt innan uppdrag.
Relaterade artiklar
- Bilskrot lagerför dieselmotor till Mercedes från Stenungsund
- Skrota bilen i Uddevalla: Viktig information för bilägare
- Bilskrot demonterar växellåda till Seat från Stenungsund
- Var får man bäst betalt för skrotbil?
- Vilken bilskrot betalar bäst för en skrotbil?
- Hur blir man av med skrotbilar?
- Vilka regler gäller för skrotning?
- Bil till skroten – Får man ersättning?
- Hur får man bort skrotbilar?
- Är skrotbilar farligt avfall?