Det medför inga utgifter att skrota sin bil i Bromma. Tvärtom kan skrotbilar saluföras med stor ersättning från några av landets ackrediterade företag. Men det var inte många år sedan situationen var en helt annan. Då kostade det en rejäl slant för att få ett skrotintyg med kvittens från Trafikstyrelsen. Och kanske var det alla dumpade bilvrak i miljön, som var orsak till den stora utvecklingen. Via Transportstyrelsens intervention inleddes en avancerad demonteringsförlopp av biltillverkarna. Kravet var tuff.
Minst 95 procent av bilvrakens tyngd skulle returnera till återvinning. För att underlätta förvandlingen sattes samma krav genom fragmenteringsprocedur till skrotarna för att de skulle få bibehålla sin tillstånd. Fortsättningsvis sattes yrkande till bilproducenterna att söndriga personbilar skulle samlas in till de legitimerade firmorna. Men det här har inte lyckats på samma vis som för återvinningen. Även fortsättningsvis finns flertalet trasiga fordon på felaktiga positioner oberoende av den stora betalningen hos somliga skrotar.
En kasserad bil som är skrot i Bromma kan saluföras med gynnsam ersättning
Den klyftiga bilinnehavaren kränger i dag sin skrotbil i Bromma med en skrotpeng som kompensation, som klart överstiger den indragna statliga skrotningspremien. Det förekommer flera spekulanter.
Bilskrotar med egenbetjäning av begagnade bildelar erbjuder många gånger bättre betalt för en gammal Renault. Men det gäller att vara vaksam på vissa bedrägerier och rävspel i branschen. Under “trasiga fordon köpes” spaltas skilda skrothandlare upp i Lerums Tidnings reklam. Lockbeten, som ersättning med tiotusen-tals kr, avlöser varandra. Priset av en bil som är tänkt att skrota överkommer inte ens 25 % av utlovat belopp.
Så dessa svarta företag, som inte är en del av de legitimerade skrotföretagen, kan inte spendera de pengarna för ett fordon, som skall skrotas med legal redovisning. Det kommer försäljaren snabbt fatta. Ett tips är att hålla fast på ett enigt belopp då och ring en ärlig kund, som företräder en legitimerad skrotfirma.
Bilskrotning i Bromma: En hållbar länk i fordonets livscykel
Att defekta bilar i Bromma saluförs till individer, och deras syfte är att återföra bilarna i trafik, är ett ökande problem. Många fall sker det utan fordonsinnehavarens vetskap. Sorgligt nog är det för sent, att rättsvetenskapligt justera en sådan missförhållande i efterhand. Uteslutande ett påskrivet mottagningsbevis med bilskrotsintyg, av en legitimerad bildemontering eller av likvärd avtalad rörelse, kan förhindra framtida falsarier. Detta skrotintyget ligger också till underlag för Trafikstyrelsens avregistrering i fordonsregistret.
När defekta bilar saluförs har bilägarna mycket att uppmärksamma. Intentionen, att skrota bilen med demontering, i ett ändlöst och miljöförnuftigt kretslopp, är otryggt innan den hamnat på en ackrediterad bilskrot. Kan fordonsägaren personligen överlämna in sitt uttjänta fordon är det inga bekymmer, och han kan också förvänta sig den högsta betalningen. Behöver transport lejas finns ändå möjligheter att få ersättning samt befästa det uttjänta fordonets mål. För transport av en uttjänt bil, som rangordnas klimatvådligt restprodukt, krävs medgivande från Trafikverket. Det här kan kontrolleras på bolagets internetplats före uppdrag.
Genom uppbärande av ett signerat mottagningskvitto med skrotningsintyg, i växling av reg. bevis del 2, kan fordonsägaren förvänta sig sig, att den gamla “klenoden” hanteras adekvat och på ett miljövänligt förfarande.
Relaterade artiklar
- Vad innebär det att ett företag som arbetar med bildemontering måste vara auktoriserat?
- Varför skrotning bil i Kållered är det bästa alternativet
- Låg skrotningspremie på bilskrot för Honda-Jazz lockar inte i Göteborg
- Ekonomiska och miljömässiga fördelar av att skrota bilen
- Vad är skrotvärdet på en bil?
- Vad händer när man skrotar en bil?
- Okomplicerad guide för att skrota en bil
- Processen med hantering av skrotbilar
- Hur fragmenteras en bil?
- Kan man få pengar för att skrota bilen?