Att söndriga personbilar saluförs i Värmdö kan låta som en dröm. Det är bara några år sedan det bästa alternativet att skrota ett uttjänt fordon var att överge åbäket i skogen. Och alla rättsregler om förbud om tillgrepp, av annans ägodel, gav resultatet att brottslingarna slapp undan straffet. Oavsett de konstaterbara miljödilemmana verkade samhällsorganen stå handfallna, då begäran om svar om bortforsling av bilvraken argumenterades i en ändlös rundgång.
Miljövårdsverket påträffade emellertid en användbar förklaring. Bilproducenterna anklagades som vållande. De förmåddes betala för bärgning och skrotning. Därjämte ställdes krav på en nittiofemprocentig skrotning. Idag har dessa ultimatum uppfyllts. skrotbilar som bärgas till en behörig bilskrot, ingår i ett lönande kretsgång i nyframställande. Miljö-, elenergi- och tillverkningsminskning är nog stora för att ersätta skrotföretagen. Men fortfarande dumpas en del skrotbilar. Men värst av allt, är att otaliga hamnar i brottslig verksamhet. Förbjuden export och återinförande av trafik- och klimatskadliga fordon kullslår bitvis Naturvårdsverkets tuffa befallningar i intention att stärka upp klimatet.
En defekt personbil från Värmdö kan marknadsföras med god ersättning
Den påhittiga bilägaren säljer nu för tiden sin kasserade bil som är skrot i Värmdö med en ersättning, som tydligt överskrider den indragna statliga skrotpremien. Det existerar otaliga intressenter. Företag med egenplock av beg. komponenter erbjuder för det mesta en extraslant för en gammal Range Rover.
Men ska vara uppmärksam på en del bedrägerier och rävspel i verksamhetsområdet. Under “defekta bilar köpes” radas olika skrotnissar upp i StenungsundsPostens reklam. Lockar med betalning med tiotusen-tals kronor, turas om med varandra. Förtjänsten av en bil som är tänkt att skrota överskrider inte ens 25 % av lovat belopp. Så dessa skumma aktörer, som inte tillhör de legitimerade bilskrotarna, kan inte betala den summan för en uttjänt bil, som måste skrotas med legal redovisning.
Det kommer försäljaren så småningom inse. Ett förslag är att köra på på ett enat belopp då och hör med en ärlig köpare, som företräder en ackrediterad bilskrot.
Skrotbilar i Värmdö säljs vidare
Att trasiga fordon i Värmdö avyttras till människor, som har för avsikt att återföra dessa i trafik, är ett växande bekymmer. Många fall händer det utan säljarens vetskap. Beklagligtvis är det allför sent, att juridiskt korrigera en dylik missförhållande framöver. Uteslutande ett undertecknat mottagningskvittens med bilskrotsintyg, av en legitimerad bilskrot eller av likvärd avtalad företag, kan hindra blivande problem. Detta skrotintyget är också till underlag för Transportstyrelsens borttagning i fordonsregistret.
När trasiga fordon krängs har ägarna lite att observera. Avsikten, att skrota sitt fordon med fragmentering hos en bilskrot, i ett ständigt och klimatklokt kretsbana, är otryggt innan den hamnat på en ackrediterad bildemontering. Kan bilägaren själv lämna in sin skrotbil är det inga bekymmer, man kan då även förvänta sig den högsta ersättningen. Ska transport användas finns dock möjligheter att få betalning samt säkerställa bilens mål. För hämtning av ett kasserat fordon, som stämplas klimatohälsosamt restprodukt, fordras medgivande från Länsstyrelsen. Det här kan inspekteras på företagets internetplats innan uppdrag. Genom uppbärande av ett påskrivet mottagningsbevis med skrotningsintyg, i utbyte av registreringsbeviset, kan fordonsägaren räkna med sig, att den åldriga “pärlan” omhändertas seriöst och på ett naturförnuftigt förfaringssätt.
Fler artiklar
- Bilskrot med återvinning av PV444 lovordas i Göteborg
- Skrota bilen i Kållered utan original katalysator
- Kan man köpa bilar från skroten?
- Vad är en rimlig ersättning för en skrotbil?
- Hur vet man vad en skrotbil är värd?
- Miljööverväganden när man skrotar en bil
- Ekonomiska och miljömässiga fördelar av att skrota bilen
- Producentansvar för uttjänta bilar: En hållbar ansats till avfallshantering
- Måste bilen vara påställd vid skrotning?
- Vad händer med bilen när den skrotas?