Det är inte länge sedan, som defekta bilar i Umeå endast kunde säljas för ombyggnad av en PV 444 till A-traktor. Och det var färre än en promille av beståndet. De flesta av de odugliga bilvraken hamnade som miljöodjur i skog och mark, som ett konklusion av avgiftsfri bilskrotning. En avslutad obligatorisk skrotbilspremie förändrade inte läget.
Då tog en handlingskraftig individ i Länsstyrelsen fram piskan. Stentuffa regler till Sveriges fordonstillverkare och legitimerade företag utformades. Avgiftsfri skrotning av fordon för bilinnehavarna med bilfabrikanterna som betalningsskyldiga, var det första ordern. Insamling och bilåtervinning av skrotbilarna till minst 95 % av vikten var efterträdande krav.
Efter den nya återvinningsförfattningen vände samma myndighet upp och ned på Sveriges företag. De tuffa naturanspråken var grundstenen för en av Sveriges största företagslikvidationer. Men dekreten utgjorde basen till fordonsvrakens förändring. Defekta och penningslukande bilvrak kan ge fordonsinnehavaren en skön ekonomisk överraskning.
En kasserad bil som är bilskrot i Umeå kan marknadsföras med god ersättning
Den smarte fordonsinnehavaren avyttrar nuförtiden sin skrotbil i Umeå med en skrotpeng som kompensation, som klart överskrider den indragna statliga bilskrotningspremien. Det finns många kunder. Bildemonteringar med egenbetjäning av begagnade delar erbjuder ofta en extraslant för en äldre Koenigsegg. Men ska vara uppmärksam på vissa oegentligheter och rävspel i affärsgrenen. Under ”söndriga personbilar förvärvas” spaltas olika skrotnissar upp i Lerums Tidnings säljbudskap. Lockbeten, som ersättning med 10 000-tals kr, efterträds varandra. Förtjänsten av en skrotad uttjänt bil överträffar inte ens 25 % av utlovat summa. Så dessa svarta företag, som inte är en del av de legitimerade företag, kan inte betala den summan för ett uttjänt fordon, som måste skrotas med laglig bokföring.
Det kommer säljaren snart underfund med. Ett förslag är att hålla fast på ett överenskommet pris då och ring en seriös köpare, som företräder en godkänd bilåtervinnare.
Defekta bilar från Umeå lagas istället för att köras till bilskrot
Att söndriga personbilar i Umeå säljes till individer, deras intention är att återföra bilarna i trafik, är ett ökande besvär. De flesta gånger sker det utan fordonsägarens medvetande. Olyckligtvis är det allför sent, att rättsligt rätta till en dylik oegentlighet framöver. Enbart ett påskrivet mottagningsbevis med bilskrotsintyg, av en certifierad skrot eller av sådan avtalad aktör, kan avvärja blivande problem. Detta skrotningsintyget är även till underlag för Trafikstyrelsens avregistrering i bilregistret. När defekta bilar avyttras har bilägarna lite att beakta. Avsikten, att skrota sitt fordon på bilskrot med återvinning, i ett oändligt och klimatklokt kretscykel, är i fara innan den är lämnad på en auktoriserad firma.
Kan bilinnehavaren personligen lämna in bilen är problemet löst, och han kan också räkna med den högsta ersättningen. Måste bärgningsbil anlitas finns dock potential att få betalning och säkra det uttjänta fordonets slutpunkt. För bärgning av ett kasserat fordon, som kategoriseras miljöskadligt restprodukt, krävs medgivande från Trafikverket. Det här kan avsynas på aktörens webbsida innan uppdrag. Igenom erhållande av ett undertecknat mottagningskvitto med skrotintyg, i byte av reg. bevis del 2, kan säljaren räkna med sig, att den åldriga ”rariteten” hanteras adekvat och på ett klimatförståndigt förfaringssätt.
Fler artiklar
- Sälj skrotbilen till bilskrot i Varberg istället för att dumpa
- Bilskrot i Stenungsund: En hållbar lösning för uttjänta fordon
- Alla fordon når inte bilskrotning i Filipstad
- Vem får skatten när man skrotar bilen?
- Hur mycket får man när man skrotar bilen?
- Skrota bilen utan papper eller registreringsbevis?
- Hur skrotar man en bil som inte finns?
- Vem köper skrotbilar?
- Kan man skrota bilen själv?
- Förordningen om uttjänta fordon