Vem köper Reservdelsbil?

Reservdelsbilar kan säljes till bilskrot som pressar fordon för metallen skull. Är den någorlunda komplett med original katalysator kan man tjäna lite pengar på bilen. Är den helt komplett kan ersättningen vara upp till 3 500 kr. Saknas det delar brukar skroten göra avdrag på betalningen för detta. Hur stora avdragen är beror helt hållet vad som är plockat på reservdelsbilen.

Vill ni skrota bilen i Göteborg med definitiv avregistrering? Bilen måste avföras från Transportstyrelsens bilregister. Och det kan bara en del skrotföretag göra. Endast en av myndigheternas auktoriserade företag kan avfatta ett skrotningsintyg, som godkännes av myndigheten. Att återvinna bilen hos en sån är ett villkor, som ägaren måste ha kännedom om. När han själv transporterar skrotbilen till en bilskrot och får ett mottagningsbevis, som bekräftelse för kommande bilskrotning, inte för än då har man överlämnat allt ansvar.

En legitimerad bilåtervinnare tar emot personbilar och lätta lastbilar upp till 3500 kg totalvikt avgiftsfritt. Det behöver vara en komplett personbil med framför allt katalysator. Priset minskar med omkring 1500 kronor om den fattas. Men med hjälp av en ökad skrotning och köplust av begagnade bildelar ersätter nästan alla bildemonteringar vid inlämningen. Och de är hungriga att öka sina volymer. Ersättningen varierar för den skull kraftigt. Därför kan det vara lönande att ringa grannskapets företag innan inlämningen. Somliga har att man plockar själv av begagnade delar och ha benägenhet att erlägga avsevärt bra för Några bilmärken. Därför finns det bra chans att göra sig en hacka när det är dags att avregistrera bilen i Göteborg.

Bilar med plockade delar definieras oftast reservdelsbilar. Dessa ger sämre betalt på skroten. Men sitter original katalysator, motorn och växellådan kvar kan den inbringa några slantar. Sverige har den absolut bästa skroten som är dominerande när det berör återvinningsgrad på skrotade bilar. Det är en av de första tillverkningsbranscher som ställts inför målsatt återvinningskrav av Naturvårdsverket. När bilskrotningsfonden försvann skapades andra normer för återvinning bilar i Göteborg . Ingen som höll på med bilskrotning slapp undan de tuffa kraven, som ställde många äldre etablerade bilskrotar på bar backe.

Personer som är ute efter billiga delar köper en reservdelsbil

Men vanligtvis är skrotbilen inte påställd och får inte framföras på statliga vägar. I överensstämmelse med miljövårdsverket är bilägaren ansvarig för allt som ske fram tills demolering och skrotning är fullgjorts. Därjämte stämplas en bil som tjänat ut, som ohälsosamt avfall, och kan föranleda oegentligheter om fordonet kommer på villovägar. Då bärgning till bilskrot i Göteborg, eller andra utomstående, ska utnyttjas behöver ägaren vara vaken på några viktiga detaljer. Apropå åliggande, skall hen begära ett signerat skrotintyg, som försäkrar skrotning i sammanhang med avregistrera skrotbilen. Fortsättningsvis bör man anlita en bilbärgare med fullmakt från Länsstyrelsen att forsla miljöfarligt skräp. Fordon hämtas av en del skrotföretag, som inte motsvarar de här lagkrav.

Rätt många skrotbilar försvinner på olagliga vis. Det här verifieras även i Naturvårdsverkets “förbjudna utförsel frakter av skräp”. Och riksdagens skrivelse i frågan kan läsas i lagförslag 2017/18:246. Det är tydligt att det existerar otaliga oförklarade frågor, som i andra hand är knutna till ansvar att avregistrera bilen. Faktum är, att massor skrotbilar inte når dit, även fast att det är fordonsägarens mening. De flesta Miljöbrott och fusk, med uttjänta fordon, tycks ha fortskridit i ett flertal år, utan att nämnda maktbefogenheter lyckats hindra det här. Men utöver de två tidigare ingripanden kan en slutkontroll utföras av fordonsinnehavaren. På Länsstyrelsens sajt, under “Uppgifter om bilar”, kan information om skrotbilen hämtas. Och ett undertecknat skrotintyg kan bevisa, att det rättsgiltiga ansvaret för skrotbilen tills skrotning är fullbordad.

Ägare skrota bil Uddevalla av en gammal Lada för ersättning skull

Ägare skrota bil Uddevalla av en gammal Lada för ersättning skull

En fordonsägare i Uddevalla kan nuförtiden antaga att en liten skrotpremie utgår, när icke besiktad Lada lämnas in till en godkänd skrot. Så har det inte alltid varit. Tvärtom. Under större delen av bilismens ålder har det kostat pengar att skrota en uttjänt Fiat-Fiorino. Och det är något som fordonsinnehavare har haft tufft att förstå. Helst av allt vill många spara de trasiga fordonen för framtida bruk. 

SAAB Sonett i Göteborg får utrustas med allvädersdäck från bilskrot

SAAB Sonett i Göteborg får utrustas med allvädersdäck från bilskrot

Ett par gånger per år ska bilägare från Göteborg kontrollera egenskaperna på sina SAAB Sonett hjul. Det är i samband med skiftning till vinterhjul. Och likadan procedur upprepa sig senast 15 april då sommarhjulen måste monteras. Först och främst behöver djupet på däcket kontrolleras. Och det borde inte vara några praktiska bekymmer. Med en mätsticka kan hjulets mönsterdjup på en Nissan-Violet granskas.

Fler artiklar