Trots den välkända stora miljöförstörelsen slår äldre Skoda-Fabia försäljningsrekord på löpande band. Men det är sorgligt nog inte de godkända bildemonteringarna som köper upp personbilarna till skrotning.
Under en del år har naturvetare noterat att de fossila bensindrivna fordonen spyr ut co2 utsläpp, växthusgaser och sjukdomsframkallande molekyler. CO2 bildar ett isolerande hinna och medverkar till den ökade temperaturen. Det var och en ligger bakom miljöändringen med komplicerade förödelse som effekt Och det är gamla Skoda-Fabia som är de största syndarna. Blekinge Läns Tidning refererar till Chalmers forskningsobservation beträffande fordons CO2-avgaser.
Det indikerar, att fordon har en idealisk ålder av elva år och borde, både ur miljö- och kostnadssynvinkel, skrotas vid den åldern. Höjda dieselutgifter och fordonsskatter borde höja entusiasmen för elektrifierade bilar. Men i pågående pandemihändelse är suget på nyproducerade personbilar lika med ingenting. Med förtvivlan ser alla eldsjälar hur deras ansträngningar omintetgörs via återinförandet av uttjänta Skoda-Fabia, som tvingas fram av fasan för det farliga coronaviruset.
Skoda-Fabia konkurrerar med kollektivtrafiken
Globala inrådan från Folkhälsomyndigheten, som två meters distans också munskyddens lägre innebörd, har ökat vanligt folks motsträvighet att åka allmänna bussar. Att folkhälsomyndigheten även uppmanar privatpersoner att använda bilen förändrar inte skepticismen. Men alla av familjemedlemmarna har inte tillgång till en personbil. Av den orsaken är det mer angeläget än allt annat att äga ytterligare en äldre Skoda-Fabia, så att alla i hushållet kan åka på ett tryggt vis. För rekommendationerna i all anseende, fungerar nog tvåmeters-föreskriften för sittande människor. Men för människor i omlopp på svårframkomliga områden gestaltas det mer som en framtidsvision. På grund av detta skall förvärvande av en andrabil ställas i främsta rummet.
Uttjänta Skoda-Fabia rullar vidare
Billiga kördugliga Skoda-Fabia med stora koldioxidavgaser och dålig trafiktrygghet kan i en del fall gälla som skrotbilar. Bortsett från att återvinna fordon har de blivit tilltalande för den olagliga kriminaliteten för laglös utförsel särskilt till Mellanöstern. Där är avkastningen cirka 10 gånger mer än motsvarande svenska priser. Och det har vuxit fram en mängd mindre bilverkstäder, som med primitiva renoveringar kan få rostiga trafikfarliga Cadillac godkända igenom en bilprovningen. Så tävlingen finns allaredan för familjen, som är på jagande efter en billig besiktigad andra-bil.
Bilkyrkogårdar har högre status än skrotbilssamlingar i Svedala
Godkända bilåtervinnare, som som oftast kasserar bilen för bildelar, lockar bilägare med stora betalningar. Några miljökamrater har föredragit att lämna bilarna här med gott samvete, genom att upphöra med ytterligare åkande av försvagning skrota bilen och mindre trafiktrygga bilar. Men via skräcken att åka tåg har den stora efterfrågan höjt priserna. De uttjänta fordonen kommer att leva vidare. Klimat och säkerhetsfrågor kommer i andra hand av familjens trygghet under tvungna åkturer. Så de här billiga besiktigade Skoda-Fabia köps för över 20 års livslängd, eller dubbelt vad Chalmers forskning förordar.. Ur natursynvinkel är det ett steg tillbaka flera decennier. Och frågan är essentiell. Kommer den att stanna där för jämnan?