Skrotade Ford-Zephyr bilar åter i trafik

För en del år sedan författades spaltkilometer om äldre dumpade Ford-Zephyr, som de värsta miljöbovarna i nutid. Och det fanns givetvis korrekthet i de flesta reportagen. I drift är de gamla fordonen ordentligt större miljöfaror. Ihop med avgaserna vräker de äldre bilarna ut mycket av koldioxid. omvandlingen, som medför tragedier, kan direkt sammanlänkas till temperaturhöjande klimatpåverkan som CO2-gasen förorsakar. En renommerad undersökare föreslår alla bilinnehavare att skrota fordonen efter elva år. En sådan aktion skulle förbättra miljön så långt att klimatförändringen skulle bromsas. För den skull är det ett dödsstöt för naturen i dag.

Gamla billiga begagnade Ford-Zephyr avyttras som aldrig förr, och människor står på kö för att lägga pengar på dessa. Men den upp och nedvända tillvaron har sitt svar i skräcken för den härjande epidemin.

Ford-Zephyr konkurrerar med kollektivtrafiken

Allmänna inrådan från Regeringen, som två m avstånd samt munskyddens mindre betydelse, har höjt gemene mans olust att använda allmänna bussar. Att folkhälsomyndigheten också tipsar privatpersoner att använda bilen förändrar inte misstroendet. Men alla av hushållet har inte tillgång till en personbil. Därför är det mer centralt än allt annat att skaffa ännu en begagnad Ford-Zephyr, så att alla i familjen kan åka på ett tryggt sätt. För rekommendationerna i all aktning, funktionera nog tvåmeters-föreskriften för sittande folk.

Men för folk i trafik på besvärliga områden framställs det mer som en ouppnåeligt ideal. På grund av detta skall införskaffade av en andrabil prioriteras som nummer ett.

Uttjänta Ford-Zephyr rullar vidare

Bra begagnade Ford-Zephyr med höga växthusavgaser och undermålig trafiktrygghet kan i en del fall ses som uttjänta bilar. Förutom att skrota fordon har de blivit tilltalande för den organiserade brottsligheten för laglös utförsel i första hand till Afrika. Där är priset uppemot tio gånger mer än liknande svenska priser. Och det har startats flertalet små verkstäder, som med simpla metoder kan få rostiga trafikfarliga Ford-Zephyr godkända genom en bilbesiktning.

Så tävlingen förekommer allaredan för familjefadern, som är på jagande efter en billig gammal andra-bil.

Klimattänket är borta vid byte av tryckplatta i en gammal Renault-Alpine från Avesta

Ackrediterade bilskrotar, som normalt skrotar personbilen för återvinning, lockar bilägare med stora ersättningar. Några miljövänner har utsett att överlämna fordonen här med god ansvarskänsla, genom att hejda mer drift av naturförsämring och mindre trafiksäkra fordon. Men igenom ångesten att använda kollektivt har den stora efterfrågan ökat priserna. De utslitna fordonen kommer att skrota bilen Göteborg leva vidare. Natur och ärenden kommer i andra hand av hushållets säkerhet under tvungna åkturer. Så dessa bra kördugliga Ford-Zephyr går åt som smör i solsken. Ur miljöhänseende vrids klockan tillbaka många årtionden. Och frågan är oumbärlig. Kommer den att stanna där för alltid?

Bilskrot tävlar om uttjänade Seat-Altea

Bilskrot tävlar om uttjänade Seat-Altea

Bättre besiktigade Seat-Altea har fått en försäljningstriumf som inte tidigare varit med om. Detta hänger på den uppkomna händelsen med den skrota bilen Göteborg dagens fruktade coronapandemin. Ångesten att åka allmänna bussar har inte minskat via riksdagens rekommendationer.

Alla uttjänta bilar når inte bilskrotning i Axvall

Alla uttjänta bilar når inte bilskrotning i Axvall

När Naturvårdsverket stoppade all betalning för skrotar i Axvall och nervositet spreds inom länets bilåtervinningar. Oroligheterna sjönk inte, då det blev bekant att det omfattade somliga certifierade bildemonteringar. Dessa fick i gengäld monopol att utfärda skrotningsintyg för avregistrering hos Vägverket.