Skrotade Ford-Zodiac bilar rustas upp

Under närvarande coronapandemin är handel av besiktigade Ford-Zodiac på väg att slå rekord. Genom ihållande miljömässiga beskyllningar och politiska avgörande har en dämpande men säker förändring från bilåkande till bussresor noterats. Speciellt är det åkturerna till jobbet som ändrats. Det råder ingen misstro om att förbränningsmotorerna frambringar en 1/3 av världens skrota bilen sammanlagda koldioxidutsläpp.

Att dessa förorsakar allvarliga förödelse via förvandling är också ett bevisat fakta. Regeringens fastställanden om chockhöjda bilskatter och bränslepriser tillsammans med trängselskatter påverkar även bilkörningen dåligt. Så många års utveckling visar på en nedåtgående trend för fossildrivna personbilar. Men det krävs inte så mycket för att alla insikter skall revolutionera. Begagnade Ford-Zodiac har återerövrat tronen för resandet.

Ford-Zodiac konkurrerar med kollektivtrafiken

Allmängiltiga inrådan från Folkhälsomyndigheten, som två meters mellanrum samt munskyddens mindre mening, har ökat vanligt folks ovillighet att åka kollektivt. Att regeringens också föreslår vanligt folk att använda bilen ändrar inte misstänksamheten.

Men alla av hushållet har inte tillgång till en personbil. Därför är det viktigare än allt annat att få tag i ännu en gammal Ford-Zodiac, så att alla i familjen kan färdas på ett betryggande vis. För referenserna i all anseende, funktionera nog tvåmeters-föreskriften för sittande personer. Men för människor i omlopp på besvärliga utrymmen gestaltas det mer som en önsketänkande. För den skull ska förvärvande av en andrabil främjas.

Uttjänta Ford-Zodiac rullar vidare

Billiga kördugliga Ford-Zodiac med höga CO2utsläpp och undermålig trafiktrygghet kan i många fall betraktas som skrot. Bortsett från att återvinna fordon har de blivit attraktiva för den organiserade kriminaliteten för otillåten utförsel i första hand till Afrika. Där är priset sisådär tio gånger mer än motsvarande svenska priser. Och det har etablerats en mängd mindre bilverkstäder, som med primitiva metoder kan få de uttjänta Ford-Zodiac godkända genom en bilbesiktning. Så tävlingen existerar redan för hushållet, som är på jagande efter en prisvärd äldre andra-bil.

Byte av styrväxel i Renault-Caravelle från Axvall förlänger livslängden

Ackrediterade skrotar, som mestadels kasserar bilen för demontering, lockar fordonsinnehavare med stora ersättningar. Några klimatvänner har utsett att lämna personbilarna här med gott samvete, genom att stoppa vidare farande av klimatfördärvande och mindre trafiktrygga fordon. Men via fasan att åka kollektivt suget efter den gamla bilen ökat priserna. De kasserade personbilarna kommer att leva vidare. Miljö och trygghetsförfrågan är sekundärt av hushållets säkerhet under tvungna turer. Så de här prisvärda begagnade Ford-Zodiac går åt som smör i solsken. Ur miljöaspekt vrids klockan tillbaka många årtionden. Och frågan är omöjlig att undvara. Kommer den att stanna där för evigt?

Alla fordon når inte bilskrotning i Bankeryd

Alla fordon når inte bilskrotning i Bankeryd

Det förekom en tidsperiod, då avståndet för bildemontering i Bankeryd blott var bakom hörnet. Skrotföretagen livnärde sig till stor del genom skrotningsavgiften från ägarna för bildemontering och avregistrering.

Bilskrot tävlar om uttjänade Seat-Altea

Bilskrot tävlar om uttjänade Seat-Altea

Bättre besiktigade Seat-Altea har fått en försäljningstriumf som inte tidigare varit med om. Detta hänger på den uppkomna händelsen med den skrota bilen Göteborg dagens fruktade coronapandemin.