Bilskrot tävlar om uttjänade Skoda-125

Prisvärda kördugliga Skoda-125 har nått en försäljningstriumf som sällan tidigare upplevts. Detta beror på den uppkomna omständigheten med den pågående fruktade epidemin. Rädslan att resa kollektivt har inte ebbat ut via riksdagens rekommendationer. Under många år har Regeringens beslut varit avsedda för minskad bilkörning. Bonus-Malus, höjda dieselpriser och skatt för trängsel är några dylika förslag. Det har utmynnat till avsevärt fler åkturer till och från jobbet har åkts kollektivt. Så hushållets andra-bil har fått retirera för andra förvärv.

Men nu saknas den som aldrig förr. Den ovissa framtiden har resulterat i att inga nyproducerade bilar säljs till vanligt folk. Vilket gäller för de flesta kapitalvarorna. Men en begagnad Skoda-125 bryter mönstret på ett egendomligt vis.

Skoda-125 konkurrerar med kollektivtrafiken

Allmänna uppmaningar från regeringen, som 2 m distans också munskyddens lägre betydelse, har höjt vanligt folks ovilja att åka kollektivt. Att regeringens även rekommenderar gemene man att köra bil förändrar inte skepticismen.

Men hälften skrota bilen av hushållet har inte tillgång till något fordon. På grund av detta är det mer betydelsefullt än allt annat att införskaffa ännu en besiktigad Skoda-125, så att alla familjemedlemmar kan köra på ett tryggt vis. För rekommendationerna i all heder, klaffar nog 2 m-riktlinjen för sittande personer. Men för folk i rörelse på begränsade ytor framställs det mera som en ouppnåeligt ideal. Av den anledningen bör köpandet av en andrabil gynnas.

Uttjänta Skoda-125 rullar vidare

Billiga begagnade Skoda-125 med stora växthusutsläpp och undermålig trafiksäkerhet kan i flertalet fall ses som skrotbilar. Förutom att skrota personbilen har de blivit attraktiva för den samordnade brottsligheten för otillåten utrikeshandel framför allt till Nigeria. Där är förtjänsten sisådär 11 gånger mer än liknande svenska priser. Och det har öppnats flertalet små bilverkstäder, som med primitiva förbättringar kan få gamla Skoda-125 godkända igenom en bilbesiktning. Så konkurrensen existerar allaredan för hushållet, som är på jakt efter en billig äldre andra-bil.

Lagliga bilkyrkogårdar kastar skugga på tvivelaktiga skrotbilssamlingar i Strömsund

Ackrediterade skrotar, som vanligtvis skrotar fordon för demontering, attraherar bilägare med stora ersättningar. Några miljökamrater har föredragit att överlämna fordonen här med gott samvete, igenom att stoppa ytterligare drift av försvagning och mindre trafiktrygga personbilar. Men genom ångesten att använda spårvagnar har den stora efterfrågan trissat upp priserna. De utslitna bilarna förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Miljö och trygghetsförfrågan kommer i skuggan av familjens säkerhet under tvungna åkturer. Så dessa bättre kördugliga Skoda-125 går åt som smör i solsken. Ur naturaspekt är det ett steg tillbaka många årtionden. Och frågan är oumbärlig. Kommer det förbli så här för alltid?

Alla fordon når inte bilskrotning i Ankarsvik

Alla fordon når inte bilskrotning i Ankarsvik

När Naturvårdsverket stoppade all ersättning för skrotar i Ankarsvik och nervositet spreds inom Sveriges skrotföretag. Och nervositeten upphörde inte, då det yppade sig att det gällde några legitimerade bildemonteringar.

Alla personbilar når inte bilskrotning i Ankarsrum

Alla personbilar når inte bilskrotning i Ankarsrum

Det föreligger en reslig berättelse bakom möjligheten för Skrotning av bil i Ankarsrum med betalning. Utgångspunkten har ändrats sedan motorfordon presenterades i landet i början av nittonhundra-talet.