Miljövårdsverket är källan till flera av de massiva verksamhetssaneringarna i Sverige. Många bildemonteringar försörjde sig på skrotning med betalning. Så länge den föreskrivna bilskrotningsfonden fanns, var rättslig skrotning i Arbrå ett alternativ till en klimatriskabel dumpning.
När den försvann beordrades storklubban ut och det var Trafikstyrelsen som höll i greppet. Fordonstillverkarna pekades ut som de som skulle stå för hantering och uppsamling av uttjänta bilar med gratis skrotning i Arbrå. Producenterna tillsatte samtidigt somliga auktoriserade fordons skrotar, som övertog skrotningen. Men i utbyte fick endast dessa utsedda företag skrota bilen beskaffenhet att skriva ut skrotintyg för bortplockning på centrala bilregistret hos Transportstyrelsen. På det här sättet accepterades enbart enstaka bildemonteringar tillstånd från bilproducenterna. För övriga var det okey att ta ersättning vid inlämning, men undanhölls rätten att fullfölja en laglig bil demontering i Arbrå . Och massor av företagsnedläggningarna i trakten var omöjlig att undvika.
Ny organisation underlättar för bilskrotning i Arbrå
Bilfabrikanterna erhöll uppdraget att organisera Länsstyrelsens begäran för bildemontering i Arbrå. Därtill gavs hänvisning till hopsamling och skrotning av fordonsvrak, som ofta förkastats i naturen. Motiven för de här klimatförsyndelser var bilinnehavarens besparing av kostnaden för demonteringen av fordonet. Många publicerade referat i Filipstads Tidning riktade Trafikverkets nonchalans att förhindra dessa rackartyg. Detta angavs som en anledning i den nya författningen med kostnadsfri bilskrotning i Arbrå.
Fordonstillverkarna erhöll i uppgift att grunda en inrättning, som kunde verkställa uppställda syfte. Så de första faktiska legitimerade skrotarna bildades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR). Men deras ensamrätt att avge mottagningskvittens med skrotintyg finns inte nuförtiden. En behörig bildemontering får sin behörighet från Trafikstyrelsen. En ansökan ska godkännas av miljöstyrelsen, som inspekterar att den kommande bildemonteringen följer Miljövårdsverkets krav enligt ”bilskrotsstadgar”.
Bilskrotning i Arbrå ger ersättning
En kasserad bil som är övergiven klassas som miljöskadligt avfall, och ska bortforslas och saneras på en bilskrot i Arbrå, i enlighet med myndighetskraven. De här demonstrerar i detalj hur de olika företagens konstruktioner skall skapas för att godkännas. Lika minutiöst karakteriseras rengöring av naturskadliga bilkomponenter, spolarvätskor och ämnen. Återvinning, handhavande och magasinering behöver godtas av miljökontrollant varje år. Efter demontering av hälsofarligt material är skrotbilen inte längre ett klimatvådligt avfall utan transporteras till uppdelning och återvinning. Idag är riktpunkten 95 procent retur till ett oavbrutet kretslopp i nyframställning nått. Detta betyder att fordonsägarna kan skrota en bil i Arbrå med betalning, som kan ge ett par tusenlappar för en uttjänt bil.
Byte i Renault-Kangoo från Bollnäs kan påverka luftföroreningen
Före fragmentering accepterar vissa bildemonteringar att skruva ner bildelar själv från skrotbilen. Konsumenter kan finna bildelar till en Lada till rena vrakpriser. Det existerar dessutom berättigade bärgare, som transporterar fordon, för skrotning i Arbrå, med ersättning. Bestämmelser för bearbetning av det miljövådliga avfallet återfinns i Naturvårdsverkets särskilda tillstånd till bärgningsfirmorna. En framtida Konsument kan lätt avsyna det här på lejda företags internetplats inför order.