Trots den kända stora miljöförstöringen slår äldre Seat-Exeo försäljningsrekord på löpande band. Men det är dessvärre inte de godkända bildemonteringarna som köper upp personbilarna till återvinning. Under en del år har vetenskapsman noterat att de fossila bensindrivna fordonen spyr ut koldioxid, växthusgaser och sjukdomsframkallande partiklar. Växthusgaser lägger sig som ett isolerande hinna och bidrar till den höjda uppvärmningen.
Det var och en ligger bakom naturrubbningen med besvärliga förödelse som effekt Och det är gamla Seat-Exeo som är de största bovarna. Mölndals-Posten återger till Motormännen upptäckt beträffande bilars CO2-föroreningar. Det pekar på, att personbilen har en optimal livslängd av tio år och borde, både ur miljö- och utgiftssynpunkt, skrotas vid den åldern. Höjda bensinpriser och bilskatter bör höja engagemanget för elbilar. Men i rådande pandemisituation är suget på nytillverkade bilar lika med inget. Med förtvivlan ser alla aktivister hur deras ambitioner skrota bilen Göteborg omintetgörs igenom återinförandet av skrotbilen Seat-Exeo, som tvingas fram av farhågan för det farliga covid-19viruset.
Seat-Exeo konkurrerar med kollektivtrafiken
Rådande uppmaningar från Regeringen, som 2 m avstånd och munskyddens lägre betydelse, har höjt allmänhetens olust att resa kollektivt. Att myndigheterna även uppmanar privatpersoner att använda bilen rubbar inte misstron. Men hälften av familjemedlemmarna har inte tillgång till en personbil. Därför är det mer betydelsefullt än allt annat att fixa fram ännu en begagnad Seat-Exeo, så att alla familjemedlemmar kan färdas på ett betryggande vis. För referenserna i all ära, klaffar nog tvåmeters-riktlinjen för sittande människor. Men för personer i rörelse på trånga ytor gestaltas det mer som en önsketänkande. För den skull ska inhandlade av en andrabil främjas.
Uttjänta Seat-Exeo rullar vidare
Prisvärda begagnade Seat-Exeo med höga växthusföroreningar och usel trafiksäkerhet kan i de flesta fall gälla som skrot. Med undantag av att skrota bilen har de blivit lockande för den olagliga brottsligheten för illegal utförsel i första hand till Nigeria. Där är utdelningen i det närmaste 11 gånger större än motsvarande svenska priser.
Och det har vuxit fram en mängd mindre bilverkstäder, som med ringa renoveringar kan få de uttjänta Seat-Exeo godkända igenom en bilprovningen. Så tävlingen finns allaredan för hushållet, som är på jakt efter en prisvärd äldre andra-bil.
Skrota bil begagnad länkarm till Saab-60 i Trollhättan
Auktoriserade skrotfirmor, som brukligt skrotar fordon för återvinning, attraherar bilägare med höga ersättningar. Några klimatkamrater har utsett att överlämna bilarna här med gott samvete, genom att hämma vidare drift av naturförsämring och mindre trafiksäkra personbilar. Men via farhågan att använda kollektivt har den stora efterfrågan höjt priserna. De uttjänta bilarna förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Klimat och säkerhetsförfrågan kommer i skuggan av familjens trygghet under beordrade åkturer. Så dessa bra begagnade Seat-Exeo säljs som aldrig förr. Ur klimathänseende vrids klockan tillbaka otaliga decennier. Och frågan är oundgänglig. Kommer det förbli så här för alltid?