Skrotade Ford-Classic bilar får make-up

Det nya natursynsättetet har förr avvisat gamla personbilar som Ford-Classic till skrotning. Men nu har ett antal decenniums naturarbeten omstörtas. Det är allmänt känt att gamla uttjänta bilar är den största medverkande skälet till de förhöjda koldioxiden i atmosfären.

Koldioxiden medför växthuseffekten med smältande ismassa, och förändrar klimatet med naturförödelse som resultat. Politiska pådrivning, som ökade bensinpriser och fordonsskatter samt trängselskatter har tvingat bilägare att tänka om mot elektrifierade bilar. En undersökare på Infrastrukturdepartementet hävdar, att Ford-Classic som nått 11 års levnadslängd skall lämnas in till en legitimerad bildemontering för demolering och återvinning, för att naturen överhuvud skall kunna räddas. Allt det här har gjort att en del skänkt hushållets andrabil och reser med spårvagn framförallt till arbetet.

Men den pågående corona sjukdomen har editerat den fortlöpande förloppet radikalt. Försäljningen av prisvärda begagnade Ford-Classic är suget enormt stort. Kunderna annonserar om att köpa dessa kräk. Hur kan detta förhållande vara tänkbar?

Ford-Classic konkurrerar med kollektivtrafiken.

Globala inrådan från Regeringen, som 2 m mellanrum också munskyddens mindre betydelse, har ökat gemene mans motvillighet att använda kollektivt. Att myndigheterna därtill tipsar gemene man att använda bilen förändrar skrota bilen inte misstroendet. Men alla av hushållet har inte möjlighet att utnyttja något fordon. Därför är det mer betydelsefullt än allt annat att ordna fram ytterligare en gammal Ford-Classic, så att alla i familjen kan åka på ett harmoniskt vis. För referenserna i all aktning, klaffar nog tvåmeters-principen för sittande människor. Men för folk i trafik på svårframkomliga utrymmen låter det mer som en framtidsvision. Av den orsaken skall köpandet av en andrabil gynnas.

Uttjänta Ford-Classic rullar vidare

Prisvärda kördugliga Ford-Classic med stora växthusföroreningar och undermålig trafiksäkerhet kan i en del fall gälla som uttjänta bilar. Förutom att återvinna bilen har de blivit attraktiva för den organiserade brottsligheten för illegal utförsel särskilt till Mellanöstern. Där är förtjänsten uppemot 11 gånger större än liknande svenska priser. Och det har startats flertalet mindre verkstäder, som med lätta metoder kan få de uttjänta Ford-Classic godkända genom en bilprovningen. Så tävlingen råder allaredan för familjefadern, som är på jagande efter en billig körduglig andra-bil.

Lönlöst att söka tillstånd för en bilkyrkogård i Älmhult

Legitimerade bilskrotar, som generellt kasserar fordon för demontering, frestar fordonsinnehavare med höga betalningar. Några naturkamrater har valt att överlämna personbilarna här med god ansvarskänsla, igenom att hindra mer åkande av miljöfördärvande och mindre trafiktrygga bilar. Men via fasan att åka spårvagnar suget efter den gamla bilen höjt priserna. De uttjänta personbilarna förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Natur och ärenden kommer i skuggan av familjens trygghet under tvungna åkturer. Så dessa billiga besiktigade Ford-Classic säljs som aldrig förr. Ur natursynpunkt är det ett steg tillbaka många årtionden. Och frågan är essentiell. Kommer den att stanna där för jämnan?

Ford-EcoSport är skrotbil efter 10 år

Ford-EcoSport är skrotbil efter 10 år

Oberoende den kända stora klimatförstörelsen slår äldre Ford-EcoSport försäljningsrekord på löpande band. Men det är olyckligtvis inte de godkända skrotföretagen som köper upp personbilarna till återvinning.

Alla fordon når inte bilskrotning i Arvidsvik

Alla fordon når inte bilskrotning i Arvidsvik

Alla fordon når en tidpunkt när den borde återvinnas, som borde vara inlämning för skrotning i Arvidsvik. Men skrotbilarna har aldrig haft en bestämd slutdestination. Förmodligen blir det besvärligt att nå en sådan också i framtiden.