Ford-Fiesta är skrotbil efter 11 år

Oavsett den kända stora naturförstörelsen slår äldre Ford-Fiesta försäljningsrekord på löpande band. Men det är sorgligt nog inte de godkända bildemonteringarna som köper upp fordonen till skrotning. Under ett antal år har naturvetare fastslagit att de fossila bränsledrivna bilarna spyr ut koldioxid, kväveoxider och sjukdomsframkallande partiklar. Koldioxid lägger sig som ett isolerande hinna och bidrar till den ökade temperaturen.

Det i sin tur ligger till grund klimatrubbningen med besvärliga förödelse som följd Och det är gamla Ford-Fiesta som är de främsta syndarna. Kvällsposten återger till Göteborgs Universitet forskningsresultat beträffande bilismens CO2-föroreningar. Det indikerar, att skrota bilen Göteborg har en idealisk ålder av 11 år och borde, både ur miljö- och kostnadssynpunkt, skrotas efter den tidsperioden. Höjda bränslepriser och fordonsskatter bör öka intresset för elektrifierade bilar. Men i nuvarande Covid-19situation är efterfrågan på nytillverkade fordon lika med inget. Med förtvivlan ser alla klimativrare hur deras ambitioner grusas igenom återinförandet av uttjänta Ford-Fiesta, som beordras fram av fasan för det allvarliga covid-19viruset.

Ford-Fiesta konkurrerar med kollektivtrafiken.

Generella råd från Regeringen, som två m mellanrum och munskyddens mindre mening, har höjt gemene mans motsträvighet att åka kollektivt. Att folkhälsomyndigheten därtill uppmanar allmänheten att köra bil rubbar inte misstrogenheten. Men hälften av familjemedlemmarna har inte tillgång till något fordon. På grund av detta är det mer centralt än allt annat att erhålla ännu en körduglig Ford-Fiesta, så att alla familjemedlemmar kan färdas på ett obekymrat sätt. För referenserna i all aktning, klaffar nog 2 m-bestämmelsen för sittande folk.

Men för personer i rotation på trånga utrymmen låter det mera som en önsketänkande. Därför skall införskaffade av en andrabil främjas.

Uttjänta Ford-Fiesta rullar vidare

Billiga kördugliga Ford-Fiesta med stora CO2utsläpp och oduglig trafiksäkerhet kan i många fall gälla som skrotbilar. Förutom att återvinna bilen har de blivit begärlig för den samordnade brottsligheten för lagstridig utskeppning i första hand till Mellanöstern. Där är priset uppemot elva gånger mer än motsvarande svenska priser. Och det har etablerats flertalet mindre verkstäder, som med lätta förbättringar kan få rostiga trafikfarliga Ford-Fiesta godkända igenom en bilprovningen. Så kampen existerar allaredan för hushållet, som är på jakt efter en prisvärd körduglig andra-bil.

Åstorp får inte etablera en bilkyrkogård

Legitimerade bildemonteringar, som mestadels kasserar fordon för återvinning, frestar fordonsägare med höga ersättningar. Några klimatvänner har föredragit att lämna bilarna här med god ansvarskänsla, igenom att hejda ytterligare körning av miljöfördärvande och mindre trafiksäkra personbilar. Men genom farhågan att använda kollektivt suget efter den gamla bilen trissat upp priserna. De uttjänta personbilarna förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Klimat och säkerhetsfrågor är sekundärt av familjens säkerhet under beordrade turer. Så dessa bra begagnade Ford-Fiesta säljs som aldrig förr och kommer att köras längre än 20 år. Ur miljöhänseende är det ett steg tillbaka massor av årtionden. Och frågan är essentiell. Kommer den att stanna där för alltid?

Alla fordon når inte bilskrotning i Arvidsvik

Alla fordon når inte bilskrotning i Arvidsvik

Alla fordon når en tidpunkt när den borde återvinnas, som borde vara inlämning för skrotning i Arvidsvik. Men skrotbilarna har aldrig haft en bestämd slutdestination. Förmodligen blir det besvärligt att nå en sådan också i framtiden.

Bilskrot tävlar om uttjänade Ford-Kuga

Bilskrot tävlar om uttjänade Ford-Kuga

Prisvärda besiktigade Ford-Kuga har fått en försäljningssuccé som inte någon gång tidigare varit med om. Och det beror på den uppkomna situation med den närvarande fruktade coronapandemin.