Bättre begagnade Ford-Model A har fått en försäljningsframgång som inte någon gång tidigare varit med om. Detta hänger på den uppkomna situation med den dagens fruktade coronapandemin. Ångesten att resa allmänna bussar har inte avstannat igenom Folkhälsomyndighetens råd.
Under mängder med år har Regeringens beslut varit avsedda för strypa bilkörning. Riksdagens, höjda bränslepriser och skatt för trängsel är några sådana förslag. Det har medfört till markant fler resor till och från arbetet har åkts kollektivt. Så hushållets andra-bil har fått ge efter för andra inköp. Men nu saknas andra-bilen som aldrig förr. Den oförutsebara framtiden har lett till att inga nya personbilar avyttras till vanligt folk. Vilket omfattar många kapitalvarorna. Men en körduglig Ford-Model A bryter strukturen på ett konstigt sätt.
Ford-Model A konkurrerar med kollektivtrafiken
Allmängiltiga råd från regeringen, som två m mellanrum också munskyddens mindre innebörd, har ökat gemene mans motsträvighet att åka kollektivt. Att riksdagens därtill uppmanar privatpersoner att använda bilen ändrar inte skepsisen. Men hälften av hushållet har inte tillgång till något fordon. Fördenskull är det mycket mer väsentligt än allt annat att erhålla ytterligare en körduglig Saab 99, så att alla i hushållet kan åka på ett lugnt sätt. För rekommendationerna i all ära, funktionera nog tvåmeters-riktlinjen för sittande personer. Men för personer i trafik på svårframkomliga ytor låter det mera som en utopi. Av den anledningen ska inhandlade av en andrabil gynnas.
Uttjänta Ford-Model A rullar vidare
Bättre besiktigadeFord-Model A med stora CO2gaser och dålig trafiktrygghet kan i många fall ses som skrot.
Med undantag av att skrota fordon har de blivit lockande för den organiserade kriminaliteten för lagstridig utrikeshandel speciellt till Nigeria. Där är utdelningen sisådär elva gånger mer än liknande svenska priser. Och det har startats en mängd små verkstäder, som med simpla medel kan få gamla Ford-Model A godkända genom en bilprovningen. Så tävlingen existerar redan för familjen, som är på jagande efter en billig gammal andra-bil.
Lönlöst att söka tillstånd för en bilkyrkogård i Tyringe
Ackrediterade skrotar, som generellt skrotar personbilen för demontering, attraherar fordonsinnehavare med stora betalningar.
Några miljökamrater har utsett att överlämna fordonen här med gott samvete, igenom att avbryta skrota bilen Göteborg vidare åkande av klimatförsämring och lägre trafiksäkra fordon. Men genom skräcken att åka kollektivt suget efter den gamla bilen trissat upp priserna. De kasserade personbilarna förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Miljö och säkerhetsfrågor kommer i skuggan av familjens trygghet under tvungna turer. Så de här prisvärda besiktigade Ford-Model A går åt som smör i solsken. Ur miljöaspekt är det ett steg tillbaka otaliga årtionden. Och frågan är oumbärlig. Kommer den att stanna där för evigt?