Bilskrot tävlar om uttjänade Ford-Prefect

Bättre besiktigade Ford-Prefect har fått en försäljningstriumf som inte tidigare varit med om. Detta hänger på den uppkomna händelsen med den dagens fruktade coronapandemin. Ångesten att åka allmänna skrota bilen Göteborg bussar har inte minskat via riksdagens rekommendationer. Under mängder med år har Regeringens beslut varit riktade mot strypa bilkörning. Riksdagens, ökade dieselpriser och skatt för trängsel är några dylika förslag.

Det har utmynnat till betydande fler turer till och från arbetsplatsen har åkts med buss. Så familjens andra-bil har fått retirera för andra köp. Men nu saknas andra-bilen som aldrig förr. Den oberäkneliga framtiden har lett till att väldigt lite nytillverkade bilar avyttras till vanligt folk. Vilket omfattar de flesta statusprylar. Men en begagnad Ford-Prefect bryter mönstret på ett intressant sätt.

Ford-Prefect konkurrerar med kollektivtrafiken

Globala råd från Folkhälsomyndigheten, som två meters distans och munskyddens mindre innebörd, har höjt gemene mans motvilja att resa spårvagn. Att regeringens därtill rekommenderar privatpersoner att köra bil rubbar inte skepsisen. Men hälften av familjemedlemmarna har inte möjlighet att utnyttja någon bil. Därför är det mer angeläget än allt annat att fixa fram ännu en körduglig Ford-Prefect, så att alla i familjen kan åka på ett harmoniskt sätt. För referenserna i all anseende, klaffar nog tvåmeters-principen för sittande människor. Men för personer i omlopp på trånga områden gestaltas det mera som en önskedröm. Av den anledningen bör införskaffade av en andrabil särbehandlas.

Uttjänta Ford-Prefect rullar vidare

Bättre besiktigade Ford-Prefect med höga koldioxid-gaser och oduglig trafiksäkerhet kan i en del fall betraktas som skrotbilar. Förutom att återvinna fordon har de blivit tilltalande för den olagliga kriminaliteten för otillåten export speciellt till Mellanöstern.

Där är försäljningspriset ca elva gånger större än motsvarande svenska priser. Och det har öppnats en mängd mindre bilverkstäder, som med primitiva reparationer kan få rostiga trafikfarliga Ford-Prefect godkända igenom en bilprovningen. Så kampen existerar allaredan för familjefadern, som är på jagande efter en billig äldre andra-bil.

Myndigheter säger nej till bilkyrkogård i Ulricehamn

Legitimerade skrotar, som mestadels kasserar bilen för demontering, frestar fordonsinnehavare med höga ersättningar. Några naturvänner har föredragit att överlämna bilarna här med gott samvete, genom att upphöra med mer drift av klimatfördärvande och lägre trafiksäkra bilar. Men genom fasan att resa allmänna bussar suget efter den gamla bilen ökat priserna. De uttjänta fordonen kommer att leva vidare. Klimat och säkerhetsförfrågan är sekundärt av hushållets trygghet under tvungna turer. Så de här prisvärda begagnade Ford-Prefect säljs som aldrig förr. Ur klimataspekt vrids klockan tillbaka otaliga decennier. Och frågan är oumbärlig. Kommer den att stanna där för jämnan?

Bonus-Malus ökar inte antalet Ford-8210 till bilskrot

Bonus-Malus ökar inte antalet Ford-8210 till bilskrot

Billiga kördugliga Ford-8210 går mot den rådande rörelsen av trögsålda produkter. Den fortgående epidemin har handlingsförlamat vissa regioner i Sverige. Morgondagen är ju oklar, av den orsaken väljer många att spara i sina slantar tills någon ändring inträffar.

Skrotade Ford-9600 bilar rustas upp

Skrotade Ford-9600 bilar rustas upp

Under nuvarande coronapandemin är säljande av begagnade Ford-9600 på väg att slå rekord. Via ihärdig miljömässiga beskyllningar och politiska ställningstagande har en långsam men säker transfer från bilåkande till kollektivåkning uppmärksammats.