Skrotade Renault-Espace bilar får make-up

Det nya miljötänkandet har förut förpassat gamla fordon som Renault-Espace till en bildemontering. Men nu har många årtiondens miljöjobb kastats över ände. Det är väl känt att äldre uttjänta bilar är den största medverkande orsaken till de ökande föroreningar i luften. CO2 förorsakar växthuseffekten med smältande glaciärer, och rubbar klimatet med naturförödelse som följd. Politiska pådrivning, som höjda bränslepriser och bilskatter samt skatt på trängsel har pressat bilägare att tänka om mot elektrifierade bilar. En vetenskapsman på Göteborgs Universitet påstår, att Renault-Espace som nått 10 års livslängd rekommenderas lämnas in till en behörig skrot för demolering och demontering, för att miljön överhuvud skall kunna hjälpas. Allt det här har gjort att fler skänkt hushållets andrabil och åker med allmänna bussar huvudsakligen till jobbet. Men den nuvarande epidemin har ändrat den fortlöpande processen drastiskt. Försäljningen av billiga besiktigade Renault-Espace är suget enormt stort. Kunderna annonserar om att köpa dessa naturmonster. Hur kan detta tillstånd vara möjligt?

Renault-Espace konkurrerar med kollektivtrafiken

Allmänna rekommendationer från Folkhälsomyndigheten, som två m avstånd också munskyddens mindre mening, har höjt vanligt folks motvilja att resa allmänna bussar. Att riksdagens därtill föreslår vanligt folk att använda bilen förändrar inte misstroendet. Men hälften av familjemedlemmarna har inte möjlighet att utnyttja något fordon. Fördenskull är det mer betydelsefullt än allt annat att ordna fram ännu en äldre Renault-Espace, så att alla familjemedlemmar kan färdas på ett lugnt sätt. För referenserna i all heder skrota bilen Göteborg, fungerar nog tvåmeters-riktlinjen för sittande människor. Men för personer i omlopp på trånga utrymmen låter det mer som en dröm. Av den orsaken ska förvärvande av en andrabil främjas.

Uttjänta Renault-Espace rullar vidare

Prisvärda besiktigade Renault-Espace med höga CO2utsläpp och dålig trafiksäkerhet kan i de flesta fall gälla som skrot. Förutom att skrota bilen har de blivit begärlig för den samordnade kriminaliteten för otillåten utrikeshandel framför allt till Väst-Afrika. Där är vinsten ungefär 11 gånger större än liknande svenska priser. Och det har etablerats flertalet små bilverkstäder, som med ringa metoder kan få rostiga trafikfarliga Renault-Espace godkända genom en bilprovningen. Så konkurrensen finns allaredan för hushållet, som är på jagande efter en billig besiktigad andra-bil.

Alla fordon når inte bilskrotning i Gävle

Auktoriserade bilskrotar, som vanligtvis kasserar personbilen för reservdelar, frestar bilägare med höga betalningar. Några klimatkamrater har föredragit att lämna fordonen här med god ansvarskänsla, igenom att hämma vidare körning av försvagning och mindre trafiksäkra bilar. Men genom ångesten att resa tåg suget efter den gamla bilen trissat upp priserna. De utslitna fordonen kommer att leva vidare. Miljö och trygghetsfrågor kommer i skuggan av familjens säkerhet under beordrade resor. Så de här billiga kördugliga Renault-Espace säljs som aldrig förr. Ur klimatsynpunkt vrids klockan tillbaka otaliga årtionden. Och frågan är oumbärlig. Kommer det förbli så här för alltid?