Skrota eller besikta bilen i Bergum

Att personbilskontroller i Bergum avreglerades har haft stor roll för fordonsägarna. Den obligatoriska bilbesiktningen startades av regeringen 1965, men upplöstes som kartell 2010. De långa kötiderna vid framförallt avbokningar medförde i flera inte påverkbara körförbud. Och de drabbade fordonsinnehavarna gormade av fördömelse över bristerna. Genom att tillåta fri konkurrens började massa aktörer tänkta lönsamma yrkesutövning. Så väntetiderna avstannade som igenom en blixt från klar blå himmel. Men bildade andra besvär genom en utpräglad överetablering. Det främjar självfallet fordonsinnehavarna, som kan få sina bilar besiktade mot en skälig betalning. Den hårda rivaliteten kan dock få omvända konsekvenser för de många nyetableringarna. Utgången har likväl givit bilinnehavarna tillfälle att syna bilen i Bergum, utan väntetid, på närmaste hall, som erbjuder besiktning utan bokning.

Förändrade regler för fordonsbesiktning i Bergum resulterar ofta till vite

Men enstaka regler har just justerats. Nu innefattar inte besiktningstiden grundad på nummerskyltens sista siffra. Inte heller skrota bilen är den föreskrivna kallelsen kvar. Därför måste fordonsinnehavaren personligen att hålla uppsikt på tillfälle för bilkontroll i Bergum. Misslyckas man med det här erhåller fordonet körförbud. Och skulle personbilen stoppas av länsman, kostar det 1 500 kronor i böter. Det är ägarens förpliktelse att känna till detta sakförhållande. Statens inkomster bedöms emellertid öka med ett antal miljoner kr från försumliga fordonsägare.

Fordonsägare beslutar själv tidpunkt för personbilsgranskningen i Bergum

Men man kan personligen bestämma, när den första besiktningen i Bergum behöver utföras. Senast 3 år efter att personbilen registrerats i Sverige. Andra gången är efter 2 år. Därpå måste fordonet kontrolleras årligen. På Transportstyrelsens hemsida kan datumet lätt upptäckas. Öppna deras webbsida och skriv in registreringsnumret, så finns datumet där. Felen eller bristfälligheterna som uppdagas delas in i tre nivåer. En kategori 1-anmärkning betyder att den tvingas fixas före nästa års-kontroll. Ett nivå 2-påpekande betyder, att det måste lagas inom en månad med ombesiktning som påföljd. Klass tre-påpekande är ett säkerhetsbrist, som orsakar körförbud omedelbart. Bilen får endast bärgas från fordonsbesiktningen i Bergum. Och detta leder ofta till återvinning på en behörig bildemontering, som har tillåtelse att skrota fordon med skrotcertifikat för bortplockning från Transportstyrelsen register. Notera att flera missar att fixa lätta nivå 1-anmärkningar. Men sådana flyttas upp en kategori med begäran på efterkontroll vid kommande kontroll.

Obehövliga brister upptäcks av personbilsinspektionen i Bergum

Det kan vara ekonomiskt lönsamt att utföra en simpel självkontroll före bilbesiktningen i Bergum. Märkligt nog är det brister med lätta ingripanden, som uppdagar kategori två-felaktigheterna. Att fixa en lampa medför många tillfällen, att fordonet godkänns utan ombesiktning för fordonsbesiktningen i Bergum. Nummerskyltsbelysningen är det mest av enligt statistiken, men följs tätt av blinkersbelysning. Skifte av en söndrig lampa kan möjligen förefalla besvärlig för många. Men det finns lätta instruktioner med filmer för de flesta fordonsmärkena i You Tube. Ett annat problem på äldre fordon är att lambdasondens varningslampa på instrumentpanelen inte slocknar.

Skrotbilar från Fisksätra ger klirr i kassan från bilskrot

De flesta besiktningsmän upptäcker den finurliga knepet att plocka dän glödlampan. Men felet antyder, att bilen drar överflödigt mycket bränsle, så koldioxidföroreningar tilltar eventuellt över vad som är okey. Sonden sitter på avgasröret vid katalysatorrenaren och är enkel att växla. Den kan inhandlas till Fiat från Ad bildelar under 700 kronor. Risken är enorm att det här enkla felet kan tolkas som en brist i katalysatorn. I dessa fall kan kostnaden för en del fordonsmärken vara mer än trettio tusen kr. Även anmärkningar på utslitna bildäck är ofta förekommande för fordonskontrollen Bergum. Statistiskt är det en del som måste på ombesiktning med nya hjul. Det är märkligt, eftersom det är mycket lätt att kolla för bilägaren. Kraven är åtminstone en komma sex mm mönsterdjup på sommarväglag och tre millimeter på vinterväglag. Friktionen mot vägbanan minskar på däck under 3,0 mm. Så utprovning under vintermånaderna kan ställa till med obefogade bekymmer. Men med enkla verktyg kan utgiften, tillföljd av den årliga bilinspektionen Bergum, förbli låg av den kloke fordonsinnehavaren.