Renault-Dauphine lämnas inte till återvinning

Under pågående virus sjukdomen är avyttring av besiktigade Renault-Dauphine på väg att slå rekord. Genom ihärdig miljömässiga anklagelser och politiska ställningstagande har en långsam men säker övergång från bilåkande till bussresor observerats. Framför allt är det åkturerna till arbetsplatser som förändrats. Det föreligger inga betänkligheter om att förbränningsmotorerna producerar en tredjedel av planetens sammanlagda avgaser.

Att dessa orsakar farliga förödelse igenom klimatrubbning är likaså ett bevisat realia. Politiska beslut om chockhöjda bilskatter och dieselpriser tillsammans med trängselskatter påverkar också fordons trafik ogynnsamt. Så många årtiondens förbättring utvisar på en sjunkande riktning för fossildrivna bilar. Men det fordrar inte så mycket för att alla uppfattningar skall revolutionera. Kördugliga Renault-Dauphine har återerövrat tronen för resandet.

Renault-Dauphine konkurrerar med kollektivtrafiken

Allmänna råd från Regeringen, som två m mellanrum också munskyddens mindre betydenhet, har höjt allmänhetens motvilja att resa allmänna bussar. Att riksdagens också uppmanar privatpersoner att köra bil rubbar inte misstänksamheten. Men alla av hushållet har inte tillgång till någon bil. På grund av detta är det mer angeläget än allt annat att få tag i ytterligare en äldre Renault-Dauphine, så att alla familjemedlemmar kan åka på ett harmoniskt bilskrot Göteborg sätt. För rekommendationerna i all anseende, klaffar nog tvåmeters-regeln för sittande människor.

Men för personer i förflyttning på trånga utrymmen framställs det mer som en framtidsvision. Därför bör förvärvande av en andrabil favoriseras.

Uttjänta Renault-Dauphine rullar vidare

Bra begagnade Renault-Dauphine med höga växthusavgaser och undermålig trafiktrygghet kan i en del fall gälla som uttjänta bilar.

Förutom att skrota bilen har de blivit attraktiva för den samordnade kriminaliteten för otillåten utrikeshandel framför allt till Väst-Afrika. Där är förtjänsten ungefär elva gånger mer än liknande svenska priser. Och det har öppnats en mängd små verkstäder, som med simpla metoder kan få gamla Renault-Dauphine godkända igenom en bilprovningen. Så konkurrensen förekommer allaredan för familjefadern, som är på jakt efter en prisvärd körduglig andra-bil.

Besiktning på bilskrot i Markaryd avslöjar skrotbilar

Legitimerade skrotar, som vanligtvis kasserar bilen för reservdelar, lockar bilägare med höga betalningar. Några klimatkamrater har föredragit att lämna bilarna här med god ansvarskänsla, igenom att stoppa vidare farande av försvagning och mindre trafiktrygga fordon. Men via rädslan att resa kollektivt suget efter den gamla bilen trissat upp priserna. De kasserade fordonen förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Natur och ärenden kommer i andra hand av familjens säkerhet under tvungna turer. Så de här prisvärda begagnade Renault-Dauphine säljs som aldrig förr. Ur miljösynvinkel är det ett steg tillbaka otaliga decennier. Och frågan är omöjlig att undvara. Kommer det förbli så här för jämt?

Chevrolet-Corvette lämnas inte till återvinning

Chevrolet-Corvette lämnas inte till återvinning

En äldre Chevrolet-Corvette har utan förvarning blivit eftertraktad på försäljningsmarknaden. En hotande situation, som coronapandemin, kan kvickt förändra på etablerade uppförande och behandlingssätt.

Alla fordon når inte bilskrotning i Diseröd

Alla fordon når inte bilskrotning i Diseröd

När den statliga skrotpremien upphörde, slutade all ersättning för skrotar i Diseröd och oro infann sig på Sveriges skrotföretag. Och nervositeten sjönk inte, då det framkom att det omfattade vissa ackrediterade bilskrotar.