Chevrolet-Corvette lämnas inte till återvinning

En äldre Chevrolet-Corvette har utan förvarning blivit eftertraktad på försäljningsmarknaden. En hotande situation, som coronapandemin, kan kvickt förändra på etablerade uppförande och behandlingssätt. Och det är den sjuka rädslan för någon företeelse som oftast framkallar en dominoeffekt. Bilkörning gentemot åka kollektivt är ett exempel.

Idag saluförs mycket få nya personbilar till privatkunder, medans handel för kördugliga Chevrolet-Corvette är superstark. Statens beslut om chockhöjda bilskatter och bränslepriser och introduktion av trängselskatter har flyttat bilresor till kollektiv åkning. Familjens andra-bil har skiftats till något annat. Men mitt i det vanliga vardagslivet kommer föreställningar som kastar omkull alla vedertagna föreställningar.

Chevrolet-Corvette konkurrerar med kollektivtrafiken

Globala råd från regeringen, som två meters avstånd samt munskyddens lägre betydenhet, har ökat vanligt folks motvillighet att åka kollektivt. Att regeringens även rekommenderar allmänheten att köra bil förändrar inte misstrogenheten. Men hälften av hushållet har inte möjlighet att utnyttja något fordon. Av den orsaken är det mycket mer väsentligt än allt annat att få tag i ännu en gammal Chevrolet-Corvette, så att alla i hushållet kan köra på ett tryggt vis. För referenserna i all ära, fungerar nog 2 m-riktlinjen för sittande folk.

Men för folk i trafik på svårframkomliga utrymmen framställs det mera som en ouppnåeligt ideal. Av den orsaken skall inhandlade av en andrabil behandlas med förtur.

Uttjänta Chevrolet-Corvette rullar vidare

Bra besiktigade Chevrolet-Corvette med stora koldioxidutsläpp och undermålig trafiksäkerhet kan i en del fall ses som uttjänta bilar. Frånsett att återvinna fordon har de blivit lockande för den samordnade kriminaliteten för otillåten utskeppning särskilt till Nigeria.

Där är utdelningen cirka 11 gånger större än liknande svenska priser. Och det har etablerats många små bilverkstäder, som med ringa förbättringar kan få de uttjänta Chevrolet-Corvette godkända igenom en bilprovningen. Så bilskrot Göteborg kampen finns allaredan för familjen, som är på jagande efter en billig gammal andra-bil.

Skrotbilar i Nyköping säljes av miljöskäl till bilskrot

Legitimerade skrotar, som normalt skrotar fordon för bildelar, lockar bilägare med stora ersättningar. Några naturkamrater har utsett att lämna bilarna här med god ansvarskänsla, igenom att avbryta vidare farande av försvagning och lägre trafiktrygga fordon. Men genom skräcken att resa allmänna bussar har den stora efterfrågan höjt priserna. De uttjänta fordonen kommer att leva vidare. Natur och ärenden kommer i andra hand av familjens säkerhet under beordrade åkturer. Så de här bra begagnade Chevrolet-Corvette går åt som smör i solsken. Ur miljöaspekt är det ett steg tillbaka många decennier. Och frågan är essentiell. Kommer det förbli så här för alltid?

Besiktning i Bohus ger skrotbilar hopp om framtiden

Besiktning i Bohus ger skrotbilar hopp om framtiden

Nu för tiden är det inte längre svårt att beställa en omedelbar tid för bilundersökning i Bohus. Efter lång tid med ensamrätt försvann AB svensk bilprovnings monopol och andra företag välkomnades.

Skrotade Jaguar- XJ bilar åter i trafik

Skrotade Jaguar- XJ bilar åter i trafik

För några år sedan författades spaltkilometer om äldre dumpade Jaguar- XJ , som de värsta miljöbovarna i modern tid. Och det förekom absolut fakta i de flesta artiklarna. I trafiken är de gamla fordonen ordentligt större bovar för klimatet.