Skrotade Nissan-Primera bilar åter i trafik

För en del år sedan författades spaltkilometer om äldre övergivna Nissan-Primera, som de främsta miljöbovarna i nutid. Och det förekom naturligtvis korrekthet i de flesta reportagen. I trafiken är de äldre bilarna mycket större bovar för klimatet.

Gemensamt med cancerframkallande ämnen spyr de äldre bilarna ut mängder av co2 utsläpp. omvandlingen, som orsakar tragedier, kan idag kopplas till växthuseffekten som CO2-gasen medför. En berömd undersökare tipsar alla fordonsinnehavare att skrota fordonen efter elva år. En sådan manöver skulle förbättra miljön så långt att klimatändringen skulle hejdas. För den skull är det ett dödsstöt för miljön idag. Äldre bättre besiktigade Nissan-Primera saluförs som aldrig förr, och människor står i turordning för att införskaffa dessa. Men den upp och nedvända tillvaron har sin förklaring i rädslan för den fruktade epidemin.

Nissan-Primera konkurrerar med kollektivtrafiken

Globala uppmaningar från Folkhälsomyndigheten, som 2 m mellanrum samt munskyddens lägre innebörd, har höjt vanligt folks ovilja att resa allmänna bussar. Att folkhälsomyndigheten också föreslår gemene man att använda bilen ändrar inte skepsisen. Men alla av hushållet har inte tillgång till någon bil. På grund av skrota bilen Göteborg detta är det mer betydelsefullt än allt annat att köpa ännu en gammal Nissan-Primera, så att alla familjemedlemmar kan åka på ett betryggande sätt.

För referenserna i all ära, fungerar nog 2 m-regeln för sittande människor. Men för människor i rörelse på svårframkomliga ytor gestaltas det mera som en illusion. Därför skall införskaffade av en andrabil favoriseras.

Uttjänta Nissan-Primera rullar vidare

Bättre kördugliga Nissan-Primera med stora koldioxidföroreningar och oduglig trafiktrygghet kan i de flesta fall gälla som uttjänta bilar.

Med undantag av att skrota personbilen har de blivit lockande för den olagliga brottsligheten för otillåten utlandsförsäljning speciellt till Nigeria. Där är avkastningen i det närmaste 11 gånger mer än liknande svenska priser. Och det har öppnats många mindre bilverkstäder, som med enkla reparationer kan få gamla Nissan-Primera godkända genom en bilbesiktning. Så tävlingen finns redan för familjefadern, som är på jakt efter en prisvärd körduglig andra-bil.

Hur mycket är skrotningspremien?

Ackrediterade skrotar, som vanligtvis skrotar fordon för återvinning, attraherar fordonsinnehavare med stora betalningar. Några miljökamrater har valt att överlämna bilarna här med god ansvarskänsla, igenom att hejda vidare åkande av försvagning och mindre trafiktrygga bilar. Men genom skräcken att använda allmänna bussar suget efter den gamla bilen höjt priserna. De utslitna fordonen förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Miljö och ärenden kommer i skuggan av hushållets trygghet under tvungna resor. Så dessa bättre besiktigade Nissan-Primera går åt som smör i solsken. Ur klimathänseende är det ett steg tillbaka många decennier. Och frågan är omöjlig att undvara. Kommer det förbli så här för alltid?

Skrota eller besikta bilen i Bergum

Skrota eller besikta bilen i Bergum

Att personbilskontroller i Bergum avreglerades har haft stor roll för fordonsägarna. Den obligatoriska bilbesiktningen startades av regeringen 1965, men upplöstes som kartell 2010. De långa kötiderna vid framförallt avbokningar medförde i flera inte påverkbara körförbud.

Skrotade Renault-Espace bilar får make-up

Skrotade Renault-Espace bilar får make-up

Det nya miljötänkandet har förut förpassat gamla fordon som Renault-Espace till en bildemontering. Men nu har många årtiondens miljöjobb kastats över ände. Det är väl känt att äldre uttjänta bilar är den största medverkande orsaken till de ökande föroreningar i luften. CO2 förorsakar växthuseffekten med smältande glaciärer, och rubbar klimatet med naturförödelse som följd.