Hur mycket är skrotningspremien?

Nuförtiden går det att tjäna pengar på sin uttjänta bil och det beror delvis på många nya värdefulla komponenter som finns på bilarna, som t ex. katalysator. Eftersom de flesta skrotarna idag inte bara lever på att sälja begagnade bildelar är vikten på bilen en viktig faktor. Har man en tung skrotbil med original katalysator kan en skrotningspremie på 3 500 betalas ut. Oftast är det bilskrotar som ägnar sig åt ren återvinning som ger dessa stålar i ersättning.

Återvinning har blivit ett allt mer etablerat begrepp vid åsiktsutbyte beträffande den allt mer dåliga miljön. Den ena naturkatastrofen efter den andra klandras på miljöförsämringen genom luftföroreningar. Och det är framför allt föroreningar av koldioxid, som lägger sig som ett isolerande täcke i luften, och som successivt höjer temperaturen. Allaredan för 70 år sedan visade emellertid entreprenören Stena i Göteborg, att det gick att återvinna skrot och lump till värdefulla ändamål.

Premien för skrotbilar ligger just nu på 3 500 kr

Skrota bilen ersättning

Uffes bilskrot skrotningspremie när man skrota en bil hos dem är 3 500 kr för en komplett bil med original katalysator. Priset gäller alla skrotbilar som är kompletta med original katalysator, oavsett skick. Uffes bilskrot erbjuder även försäljning av billiga begagnade däck och hämtning av din skrotbil. Företaget välkomnar kunder från hela Sverige. Saknas delar på bilen, ring för mer information.

Både din ekonomi och miljön tjänar på att du skrotar din uttjänta bil

Skrotning bidrar inte bara egna ekonomin utan kan användas att förbättra klimatet. Bildemontering, som ingår i ständigt kretslopp inom tillverkningsindustrin är ett exempel på sådana teorier. Det är ingen slump att landets biltillverkare gått i spetsen för materialåtervinning. Dumpade bilvrak innebar stora klimatproblem igenom läckande klimatskadliga material, och det krävde Regeringen att ta till storsläggan. Men för att lyckas nå strikt uppsatta mål måste andra produkter inleda återvinningsprocesser. Och det är väl i första hand textilindustrin, som står för en oerhörd förorening vid bomullsframtagningen. igenom övergång till elektrifierade fordon kommer avgaserna och därmed koldioxidutsläppen att upphöra.

Men hur detta ska åstadkommas vid elektrifiering och tillverkning av framför allt batterier står kanske skrivet i stjärnorna. Det lilla dilemmat har kraftigt sågats i GP. Så bilismens fruktansvärda klimatinverkan kan inte urskiljas som ordnat enbart med växling till eldrift av personbilar. Det andra klimatproblemet som etablerats av dumpade trasiga personbilar verkar ordnas av biltillverkarna. via en effektiv skrotningsprocedur har bilskrotet i Göteborg fått ett högre värde, som entusiasmerar bilinnehavarna till att skrota bilen ersättning hos en bilskrot. Och det berör särskilt på bilskrotar med självplock av begagnade bildelar, där Volvo-V50 är mest eftertraktade.

Skrotning av fordon kan ge pengar till bilägaren

Att skrota bilen i Göteborg hos en godkänd skrot, som är styrd av bilproducenterna och följer bilskrotningsförordning, medför att ämnena från den fragmenterade uttjänta bilen ingår i ett evigt kretslopp i tillverkningsproceduren. via nedsmältning, tillsammans med nyproducerat råmaterial, erhålles väldiga minskningar av CO2-utsläpp samt en betydande elminskning. Men det ställer krav på att fordonsinnehavaren saluför sin uttjänta bil till en certifierad skrot i Göteborg, som igenom namnteckning av mottagningsbevis och skrotningsintyg säkerställer för att skrotbilen avregistreras på Trafikstyrelsen.

Det föreligger flertalet aktörer, som konkurrerar om att hämta de uttjänta fordonen i Göteborg. Och den olagliga brottsligheten har upptäckt, att det finns företagsamhet med lönsamhet, som kan sammanliknas med knarkförsäljning. Förbjudna utlandsförsäljningar och återinförande i trafik är vissa förskingringar, som ger otroliga ”lönsamhet” utan deklaration. Så det gäller för ägaren att vara alert när man boka hämtning av uttjänat fordon i Göteborg. Kör han/hon själv bilen till en skrot och erhåller ett mottagningsintyg finns inga ovisshet för svårigheter. Vid ett sådant situation kan man även kalkylera med att få maximal ersättning. Överlämnar fordonsägaren fordonet för hämtning, måste det förekomma genom en behörig bärgare med tillåtelse från Vägverket. Detta kan lätt undersökas igenom att öppna detsamma på bärgningsfirmans hemsida.

Relaterade artiklar