Först ett besök för fordonskontroll på Öland, sedermera kostsamma reparationer på en bilverkstad, efter minutiöst övervägande att återvinna fordonet på närmaste auktoriserad bildemontering. Flera av de 40 procenten fordonsägare, som får allvarsamma prickar i bilprovningens rapport, vid den periodiska undersökningen, måste ombesikta bilen inom en månad. Och sedan lång tid tillbaka gäller det årligen för de flesta.
Naturvårdsverket inrättade AB Svensk Bilprovning för 50 år sedan. Men fordonsbeståndet växte det stelbenta bolaget över huvudet. Så avstatliga svensk bilprovning år 2010 överraskade inte allmänheten ett dugg. Allt mer ökade väntetider för bokningar och avbokningar ledde till många påtvingade körförbud, som uppdagade konstruktionens fiasko. Flera nystartade besiktningshallar vände emellertid snabbt på den negativa utvecklingen. Med ett system utan tidsbokning för personbilsinspektion på Öland, löstes många problem för glada bilägare.
Förändrade bestämmelser för bilbesiktning på Öland leder vanligtvis till böter
Men enstaka riktlinjer har nyligen förändrats. Nu gäller inte kontrolltidpunkten som utgår ifrån nummerskyltens sista siffra. inte ens den obligatoriska kallelsen kvar. Därför måste bilinnehavaren själv att bevaka tillfälle för bilkontroll på Öland. Vid försummelse med det här erhåller bilen körförbud. Och skulle fordonet stoppas av länsman, kostar det 1 500 kronor i böter. Det är ägarens skyldighet att känna till detta faktum. Statskassan beräknas emellertid stärkas med över en miljard kronor från oaktsamma ägare.
Ägare bestämmer själv tidpunkt för fordonsinspektionen på Öland
Men han/hon kan själv styra, när den första inspektionen i på Öland bör verkställas. Inte senare än trettiosex månader efter att personbilen tagits i bruk skall detta ske. 2 gången är efter tjugofyra månader. Därnäst behöver bilen besiktas varje år. På Naturvårdsverkets hemsida kan tidpunkten lätt hittas. Öppna skrota bilen deras hemsida och skriv in registreringsnumret, så återfinns tidpunkten där. Felaktigheterna eller skavankerna som upptäcks indelas i tre klasser. En nivå 1-felaktighet innebär att den ska lagas innan nästa års-tillsyn. Ett kategori 2-anmärkning innebär, att det behöver åtgärdas inom en månad med efterkontroll som följd.
Kategori tre-fel är ett säkerhetspåpekande, som orsakar körförbud omgående. Fordonet får inte köras från fordonsbesiktningen i på Öland. Och detta leder ofta till skrotning på en certifierad bilskrot, som har tillåtelse att skrota fordon med skrotbevis för avregistrering. Beakta att många missar att åtgärda enkla nivå ett-anmärkningar. Men sådana flyttas upp en nivå med fordran på efterkontroll vid framtida besiktning.
Onödiga defekter uppdagas av bilbesiktningen i på Öland
Det finns tid och pengar att spara vid en lätt okulärkontroll innan fordonsbesiktningen på Öland. Märkligt nog är det defekter med enkla ingripanden, som upptäcker klass 2-bristerna. Att ombesörja ett slitet däck innebär flera stunder, att fordonet släpps igenom utan efterkontroll för fordonsbesiktningen i på Öland. Nummerskyltslampor är det mest av enligt bil kontrollanterna, men skuggas därefter av bromljus. Att ersätta en defekt ljuskälla kan möjligen synas bångstyrig för många. Men det finns enkla instruktioner med filmer för flera av bilmärkena i You Tube. Ett annat ofta förekommande felaktighet på äldre fordon är att lambdasondens larmbelysning på instrumentpanelen inte släcks. Många fordonsinspektörer observerar den sluges lösning att peta dän glödlampan.
Kan man köpa bilar från skroten?
Men felaktigheten antyder, att personbilen konsumerar överflödigt mycket bränsle, så koldioxidutsläppet ökar kanske över max godkänd. Sonden är placerad på grenröret vid katalysatorrenaren och är enkel att byta ut. Den kan införskaffas till Mini från Bds.se under tusenlappen. Risken är enorm att det här simpla felaktigheten kan tolkas som en defekt i katalysatorn. I sådana fall kan kostnaden för somliga fordonsmärken vara mer än trettio tusen kr. Också påpekanden på däckens mönsterdjup är återkommande för besiktning på Öland. Statistiskt är det flertalet som krävs på ombesiktning med nya hjul. Det är märkligt, i och med att det är väldigt spartanskt att checka för bilägaren. Kraven är åtminstone en komma sex mm mönsterdjup sommartid och tre mm på vinterväglag. Friktionen mot vägbanan minskar på däck under 3,0 mm. Så provning under vintermånaderna kan förorsaka onödiga problem. Men med enkla medel kan omkostnaden, på grund av den periodiska bilgranskningen på Öland, hållas till ett minimum av den kloke bilinnehavaren.