Alla fordon når inte bilskrotning på Donsö

Naturvårdsverket är orsaken till en av de största verksamhetsmoderniseringarna i landet. Många bilskrotar livnärde sig genom skrotning med ersättning. Så länge den statliga skrotningspremien rådde, var legitim skrotning på Donsö ett alternativ till en klimatfarlig dumpning.

När den drogs in beordrades storklubban upp i dagen och det var Transportstyrelsen som höll i greppet. Bilfabrikanterna bedömdes vara de som skulle stå för hantering och uppsamling av uttjänta bilar med fri återvinning på Donsö. Producenterna tillsatte i samma ögonblick vissa certifierade bilskrotar, som övertog ansvaret. Men i utbyte fick bara dessa valda skrotföretagen status att utfärda skrotbevis för avregistrering hos Vägverket. Igenom detta sätt erhöll endast en handfull skrotar certifiering. För övriga var det okey att skrota bilen och ta betalt vid inlämning, men undanhölls makten att fullborda en legitim bil demontering i på Donsö. Flera av bolagsavvecklingarna i trakten var omöjlig att undvika.

Ny organisation underlättar för bilskrotning på Donsö

BilSweden fick i uppgift att arrangera myndigheternas fordran för återvinning av fordon på Donsö. Utöver det gavs riktlinjer till hopbringande och skrotning av fordonsvrak, som ideligen övergavs i skog och mark. Orsaken för dessa miljöförbrytelser var fordonsinnehavarens kostnadsbesparing för bilskrotningen. Flera insända reportage i Vi-Bilägare riktade Trafikstyrelsens oaktsamhet att hejda dessa ofog. Detta uppgavs som en av skälen i den nya lagen med avgiftsfri återvinning av bilar på Donsö. Fordonstillverkarna fick i uppgift att etablera en institution, som kunde effektuera uppställda mål. Så de första konkreta certifierade skrotarna formades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR).

Men deras kartell att skriva ut mottagningsbevis med skrotintyg förekommer inte idag. En legitimerad skrot får sitt tillstånd från Naturvårdsverket. En ansökan skall tillstyrkas av klimatstyrelsen, som inspekterar att den kommande fordonsåtervinnaren följer Miljövårdsverkets krav enligt ”bilskrotsförfattningen”.

Bilskrotning på Donsö ger ersättning

En kasserad bil som är övergiven kategoriseras som klimatfarligt avfall, och skall bortforslas och rensas på all hälsofarliga vätskor på en bilskrot i på Donsö, i enlighet med Naturvårdsverkets begäran. De här instruerar i sin helhet hur de diverse bilskrotarnas anläggningar skall utarbetas för att godtas. Lika grundligt redovisas upprensning av miljögiftiga komponenter, spolarvätskor och substanser. Demontering, handhavande och lagring tvingas godkännas av miljögranskare årligen. Efter tömning av skadliga ämnen är vraket inte längre ett miljövådligt avfall utan sänds till fragmentering och recycling. Idag är målsättningen nittiofem procent recession till ett för jämnan kretslopp i nyproduktion uppnått.

Godkända däck från bilskrot på Volvo-242 kan bötfällas i Göteborg

Detta medför att fordonsinnehavarna kan skrota sitt fordon på Donsö med ersättning, som kan uppgå till flera tusen kronor. Före demontering av personbilen accepterar en del skrotar självplock av begagnade bildelar. Shoppare kan finna bilreservdelar till en Volkswagen till rena vrakpriser. Det förekommer också legitimerade bärgare, som hämtar fordon, för återvinning av personbilar i på Donsö, med kompensation. Lagar för bearbetning av det klimatvådliga avfallet förekommer i Transportstyrelsens unika tillstånd till bärgningsföretaget. En framtida klient kan lätt avsyna det här på lejda firmans internetplats innan tjänst.