Skrotade Volkswagen-Golf bilar åter i trafik

Bilar, som Volkswagen-Golf har framställs, som en av de värsta anledningen till nutidens allt sämre klimat. Naturkatastrofer som bränder, orkaner och höga vattenflöden kopplas till den höjda temperaturen. En tredjedel av alla växthusgaser kommer från diesel och bensinmotorer. Och det lägger sig som en dimma i atmosfären och bidrar till en permanent stigande temperatur.

Det är äldre bilar som är överlägsen de främsta miljöfarorna. En analys från Chalmers förordar, att alla bilar som uppnått tio års levnadslängd skall överlämnas till en godkänd bilskrot för återvinning. Med detta som bakgrund är det förbluffande att fastslå, att dessa gamla begagnade Volkswagen-Golf slår rekord i försäljning och efterfrågan. Men den uppkomna omständigheten kan härledas till ångesten för den oroväckande coronapandemin.

Volkswagen-Golf konkurrerar med kollektivtrafiken

Allmängiltiga rekommendationer från regeringen, som två meters distans och munskyddens mindre relevans, har ökat allmänhetens motvillighet att resa allmänna bussar. Att folkhälsomyndigheten också bilskrot Göteborg rekommenderar privatpersoner att köra bil förändrar inte misstron.

Men hälften av hushållet har inte möjlighet att utnyttja någon bil. På grund av detta är det mer angeläget än allt annat att införskaffa ytterligare en begagnad Volkswagen-Golf, så att alla familjemedlemmar kan köra på ett lugnt sätt. För referenserna i all heder, klaffar nog 2 m-riktlinjen för sittande personer. Men för personer i rotation på besvärliga ytor gestaltas det mera som en ouppnåeligt ideal. Av den orsaken skall köpet av en andrabil favoriseras.

Uttjänta Volkswagen-Golf rullar vidare

Bättre kördugliga Volkswagen-Golf med höga CO2-föroreningar och usel trafiktrygghet kan i en del fall ses som skrotbilar. Bortsett från att skrota fordon har de blivit tilltalande för den organiserade brottsligheten för illegal utlandsförsäljning speciellt till Väst-Afrika. Där är förtjänsten sisådär 11 gånger större än liknande svenska priser.

Bilskrot med återvinning av PV444 lovordas i Göteborg

Och det har startats många mindre verkstäder, som med primitiva upprustningar kan få de uttjänta Volkswagen-Golf godkända igenom en bilbesiktning. Så tävlingen existerar allaredan för familjen, som är på jakt efter en prisvärd begagnad andra-bil.

Pandemin ändrar förutsättningar för Volkswagen-Golf

Auktoriserade bildemonteringar, som brukligt skrotar personbilen för reservdelar, frestar fordonsägare med stora betalningar. Några klimataktörer har föredragit att lämna bilarna här med god ansvarskänsla, igenom att hämma mer åkande av försvagning och mindre trafiktrygga fordon. Men via ångesten att åka allmänna bussar suget efter den gamla bilen höjt priserna. De utslitna personbilarna kommer att leva vidare. Miljö och trygghetsfrågor är sekundärt av familjens trygghet under beordrade resor. Så dessa prisvärda begagnade Volkswagen-Golf går åt som smör i solsken. Ur klimatsynpunkt vrids klockan tillbaka flera decennier. Och frågan är omöjlig att undvara. Kommer den att stanna där för jämnan?

Besiktning på Donsö ger skrotbilar körförbud

Besiktning på Donsö ger skrotbilar körförbud

Med ett myndighetsfastställande för 50 år sen påbörjades den föreskrivna fordonsbesiktningen för personbilsägare på Donsö. Efter det skapades monopolföretaget AB Svensk Bilprovning, som fanns till 2010 då ensamrätten upphörde.

Alla fordon når inte bilskrotning i Fjärås

Alla fordon når inte bilskrotning i Fjärås

Alla fordon når en tidpunkt när den borde återvinnas, som bör vara inlämning för bildemontering i Fjärås. Men de uttjänta bilarna har aldrig haft en bestämd destination. Troligtvis blir det svårt att nå en sådan även i framtiden. Det återfinns allt för många kriminella bolag, som intresserar sig för de allt mer attraktiva och enligt naturkraven från de ratade fordonen.