Ett ordnat skrotningsklassifikation av fordonsvraken i Hässleholm har betytt, att bilägarna kan få en mycket god betalning vid inlämning till en ackrediterad bilskrot, när man bestämt sig för att skrota bilen. Eftersom det är en relativ ny företeelse negligerar flera människor sådan fakta. Man gör som man alltid gjort för att hålla i ekonomin. Det är bara ett antal år sedan skrotning av fordon medförde utgifter på några tusenlappar. Med detta i hågkomst lämnas många övergivna skrotbilar ute i naturen.
Den konträra miljöpåverkan har skildrats med många reportage i olika tidningar. Bilägarna mister inte bara ersättning utan riskerar dessutom kraftiga utgifter för tvångshämtning. Genom lagen, att inte någon får röra andras egendom, har miljöbrottslingarna undgått polisen. Men idag har klimatkontoren chans att agera med assistans av miljöbalken. I stället för att erhålla ett par tusenlappar hos en bildemontering kan boten bli avsevärt kostsammare.
En defekt personbil från Hässleholm kan avyttras med mycket bra ersättning
Den klyftiga ägaren avyttrar numera sin bil som skall skrotas i Hässleholm med en betalning, som tydligt överträffar den nedlagda statliga bilskrotningspremien. Det existerar många kunder. Bildemonteringar med egenplock av beg. delar betalar ofta mer ersättning för en äldre Cadillac. Men skall vara vaksam på vissa bedrägerier och rävspel i branschen. Under ”skrotbilar inköps” spaltas olika skrothandlare upp i Lysekilspostens annonser. Lockbeten, som betalning med 10 000-tals kr, efterträds varandra.
Värdet av ett fragmenterat fordon överstiger inte ens tredjedel av utlovat belopp. Så dessa svarta aktörer, som inte tillhör de godkända skrotarna, kan inte betala den summan för en uttjänt bil, som skall demonteras med laglig redovisning. Det kommer kunden snart underfund med. Ett råd är att hålla fast på ett enat belopp då och ring en uppriktig spekulant, som representerar en certifierad bilskrot.
Skrotbilar från Hässleholm säljs vidare
Att söndriga personbilar i Hässleholm saluförs till personer, deras intention är att åter föra in bilarna i trafik, är ett stigande bekymmer. Flera fall sker det utan bilinnehavarens vetskap. Tragiskt nog är bilskrot det för sent, att rättsligt korrigera en dylik missförhållande längre fram. Uteslutande ett undertecknat mottagningskvitto med bilskrotsintyg, av en certifierad skrot eller av sådan avtalad företag, kan avvärja kommande konstigheter. Det här skrotningsintyget är också till grund för Trafikverkets bortplockning i vägregistret. När trasiga fordon saluförs har fordonsägarna lite att observera.
Ändamålet, att skrota bilen med återanvändning, i ett oändligt och miljövänligt kretslopp, är otryggt innan den hamnat på en ackrediterad skrotfirma. Kan fordonsinnehavaren personligen lämna in sin skrotbil är det inga bekymmer, och han kan också räkna med den bästa skrotningspremien. Skall bärgare anlitas finns ändå chans att få ersättning samt säkra det uttjänta fordonets mål.
För hämtning av en uttjänt bil, som klassas klimatskadligt avfall, fordras licens från Transportstyrelsen. Det här kan kontrolleras på företagets internetplats innan uppdrag. Via erhållande av ett påskrivet mottagningskvitto med bilskrotsintyg, i byte av reg. bevis del 2, kan bilägaren räkna med sig, att den gamla ”pärlan” behandlas adekvat och på ett naturklokt sätt.
Andra artiklar
- Värdelösa skrotbilar från Klippan har snabbt förvandlats
- Skrota bilen i Agnesberg – En guide till korrekt bildemontering
- Betalning för bilskrotning i Klågerup är blott ett minne
- Är skrotbilar farligt avfall?
- Vad innebär det att skrota en bil?
- Får man köra obesiktad bil till skroten?
- Var skrotar jag min uttjänta bil?
- Vad får man vid skrotning av bil?
- Hur värdefull är en skrotbil?
- Skrota eller laga bilen?