Sälj inte en uttjänt Honda-Civic i Göteborg till en tvivelaktig bilskrot

För tio år sedan och längre tillbaka framställdes Honda-Civic med kraftkällor, som vräkte ut co2-utsläpp i enorma mängder i Göteborg. Nutidens aktuella Ford har utvecklats till bränslesnåla och ansenligt renare. Men det rullar alltjämt en del av de högst naturfördärvade fordonen även fortsättningsvis på våra vägar. Och det står massor av sådana obesiktigade för att tids nog tas i bruk nånstans i Sverige. Att det ogynnsammare miljöförsämringen beror på det kraftiga CO2-emissionen råder det ingen tvekan om. Så den ägare som bry sig om klimatet kränger sin skrotbil till en certifierad bildemontering. Där den avregistreras och går i retur i ett evigt kretsbana i nyproduktion. Med erhållet skrotintyg i utbyte av reg. bevis del 2 har klimatbalkens föreskrifter efterlevts. Fordonsinnehavaren kan dessutom räkna med en god ersättning. Men viktigast har hen bidragit till ett trevligare samhälle och mer gynnsamt klimat.

En skrotbil innehåller många miljögifter som läcker ut i naturen när bilen bryts ner. Att dumpa en skrotbil i naturen är naturligtvis olagligt.

Om en övergiven Volvo-Coupe hittas i naturen så är det markägaren som ansvarar för att det tas bort. Markägaren ska skicka ett brev och uppmana fordonsägaren att själv flytta det, flera gånger om det behövs. Om fordonet, trots brev till ägaren, står kvar efter en månad kan markägaren göra en skriftlig anmälan om hemställan till kommunen.

En hemställan är en utredning om fordonsflytt som ska fyllas i och skrivas under. Vi behöver få veta när och hur fordonsägaren är kontaktad och få kopior på eventuella anteckningar och brev. Markägaren är skyldig att betala för fordonsflytt och uppställning, om inte fordonsägaren gör detta.

Sälj inte en uttjänt Honda-Civic i Göteborg till en tvivelaktig bilskrot

Uttjänta Honda-Civic i Göteborg är eftertraktade för bildemontering

Men avyttra din avställda Honda-Civic till en auktoriserad bilskrot i Göteborg, eller någon avtalad partner till en likvärdig. Dessa är de enda som kan avfatta ett legal underskrivet mottagningsbevis samt ett skrotningsintyg. Det säkrar för att bilen kommer på avvägar. Tyvärr hamnar flera skrotbilar i illegitim handel. Där utförande ur landet utgör ett stort antal. Enligt nyhetsbladet Göteborgs-Posten, som intervjuat två naturkontrollanter i Göteborg, lämnar 130 fordon Halland via hamnar varje dag. Intäkten kan uppnå till kvarts miljon/container. Det existerar dessutom rätt många företag som inhandlar upp defekta Opel-Rekord för att fixa och sälja bilen vidare. Genom lättare lagningar avyttras, de ur miljöperspektiv, skrotade fordonen vidare för användning. Med tanke på suget verkar avkastningen växa även i den här yrkesutövningen. Myndigheterna har likadana problem med övervakning av registreringsbevis, som liknande stulet gods.

Övervaka att skrotbilen Honda-Civic i Göteborg faktiskt återvinns på en bilskrot

Miljöproblemen med defekta Honda-Civic har det senaste årtiondet förskjutits från dumpning till diverse olämpliga verksamheter, som håller de äldre miljöbovarna spatserande. Det betyder att illegala aktiviteter med att skrota bilen i Göteborg påverkar omgivningen rikligt destruktivt också utanför landets landsgränser. På grund av det är inrådan, beckna dina uttjänade bilar med bra skrotpremie till en auktoriserad skrot. Det är väsentligt både ur natur- och redovisningsmening. Samtidigt ersätter vissa bilskrotar många gånger mycket mer för bilmärken från Volkswagen och Jaguar. Glöm inte det lagliga mottagningskvittot, som är en bekräftelse på att fordonsinnehavaren fullbordat sin plikt att avregistrera personbilen. Ett sådant mottagningsbevis med fullmakt avlämnas dessutom av Transportstyrelsens auktoriserade bilbärgare, med behörighet att forsla bort uttjänta Skoda, som klassas som klimatriskabelt avfall.