Bildemontering i Hagfors med pengar har förkommit av en krånglig återvinningsförlopp. Det var vedertaget, att bilskrot tog ersättning för återvinning av bilar och för avregistrering från centrala bilregistret. Enbart vissa fordonsinnehavare i Göteborg som hade Volkswagen kunde skrota bilen helt utan kostnad. Helt och hållet fördärvade vrak, som övergivits, förklarar på den tidens sätt bilskrotning Hagfors. De påtagliga naturskavankerna på omkringliggande marker och vatten syns dock inte med blotta ögonen. De omfattande föreskrifterna från Regeringen var så grumligt utformade, att ingen ansvarig kunde härledas.
Enligt naturlagen är en bilägare straffbar för sin personbil tills det är överlämnat för återvinning i Hagfors samt avfärdat på Trafikstyrelsen. Men den lagen har väl inte någon gång nyttjats. Så nya kraftiga ålägganden infördes. De radikala naturmålen till bildemonteringarna via bilskrotslagen fick många på fall.
Utan möjlighet att miljömatcha byggnader, sanering av alla naturskadliga oljor och material, med kunnande för handhavande och magasinering, vägrades erforderlig befogenhet. Långt fler än hundra stycken av landets skrotar likviderades eller tvingades justera bilskrotens ändamål.
Ny organisation underlättar för bilskrotning i Hagfors
Biltillverkarna erhöll i uppgift skrota bilen och att ordna Transportstyrelsens krav i Hagfors. Dessutom gavs förhållningsregler till hopbringande och bilskrotning av fordonsvrak, som vanligtvis övergetts i skog och mark. Grunden för dessa naturförsyndelser var bilinnehavarens kostnadsbesparing för demonteringen av fordonet. Många skrivna nyhetsskildringar i Jönköpings-Posten klandrade myndigheternas lättvindighet att hindra dessa sattyg. Och detta utpekades som en av skälen i den nya förordningen med gratis skrotning i Hagfors.
Biltillverkarna fick uppdraget att skapa en organisation, som förmådde effektuera inriktade avsikter. Så de första faktiska är tillåtna skrotfirmorna skapades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR). Men deras kartell att skriva ut mottagningskvitto med skrotningsintyg finns inte längre. En legitimerad bildemontering får sitt tillstånd från Naturvårdsverket. En skriftlig begäran skall tillstyrkas av miljöförvaltningen, som granskar att den kommande skroten lyder Länsstyrelsens begäran enligt ”Bilskrotningsförordningen”.
Bilskrotning i Hagfors ger ersättning
Ett fordonsvrak stämplas som klimatskadligt avfall, och skall transporteras och saneras på en bilskrot i Hagfors, efter de tuffa Naturvårdsverkets begäran. Dessa informerar i detalj hur de olika företagens konstruktioner skall designas för att godkännas. Lika utförligt beskrivs rensning av miljövådliga bilkomponenter, spolarvätskor och material. Skrotning, behandling och förvaring skall godtas av klimatinspektörer varje år.
Efter demontering av hälsofarligt material är fordonsvraket inte längre ett naturfördärvligt avfall utan transporteras till uppdelning och återvinning. Idag är målet 95 procent regression till ett ständigt kretslopp i nyproduktion nått. Det medför att fordonsägarna kan skrota bilen i Hagfors med ersättning, som kan uppgå till flera tusen kronor. Före fragmentering erbjuder en del bildemonteringar självplock av begagnade bildelar.
Spekulanter kan påträffa reservdelar till en Porsche till rena drömpriser. Det existerar dessutom certifierade bilbärgare, som transporterar fordon, för bilskrotning i Hagfors, med ersättning. Regler för skötsel av det naturfarliga avfallet förekommer i Länsstyrelsens specifika licens till bärgaren. En kommande Konsument kan enkelt kontrollera detta på lejda bolagets internetplats innan order.
Andra artiklar
- Alla fordon når inte bilskrotning i Bålsta
- Nytt regelverk för bilskrot i Uddevalla
- Skrotbilar i Eksjö har högt värde på bilskrot
- Är skrotbilar farligt avfall?
- Vad innebär det att skrota en bil?
- Får man köra obesiktad bil till skroten?
- Var skrotar jag min uttjänta bil?
- Vad får man vid skrotning av bil?
- Hur värdefull är en skrotbil?
- Skrota eller laga bilen?