För tio år sedan och längre tillbaka framställdes P1900 med maskiner, som hävde ut co2-utsläpp i väldiga kvantiteter i Göteborg. Nutidens aktuella bilar har skapats till bränslesnåla och ansenligt renare. Men det rullar än idag ett antal av de högst klimatförsämrade Ford än idag i trafiken. Det förekommer massor av sådana avställda för att sedermera brukas nånstans i världen. Att det fruktade klimatförfallet bottna i det kraftiga CO2-emissionen föreligger det ingen tveksamhet om. Så den bilinnehavare som värnar om klimatet avyttrar sin söndriga bil till en godkänd bilskrot i Göteborg. Där den återvinns och går i retur i ett för jämnan kretsbana i nyproduktion. Med uppbärande av mottagningsbevis i utbyte av reg. bevis del 2 har miljöbalkens föreskrifter lytts. Fordonsinnehavaren kan dessutom kalkylera med en härlig betalning. Men viktigast har han/hon bidragit till allas strävan efter ett förbättrat klimat.
I Sverige introducerades en skrotningspremie på 3 500 kronor 2006 för personbilar som inte vad utrustade med katalysator. Sedan dess har skrotningspremien återkommit flera gånger som ett sätt att framför allt få bort SAAB-93 med höga koldioxidutsläpp. Coronakrisen har fått fordonsbranschen att återigen få upp ögonen för en skrotpremie för att få bort gamla fordon och sätta fart på nybilsförsäljningen.
Gamla P1900 från Göteborg är åtråvärda för bilskrotning
Men saluför din obesiktigade P1900 till en auktoriserad bilskrot, eller en avtalad partner eller skrota bilen i Göteborg hos skrothandlare som ger skrotpremie. De här företagen är de enda som kan utfärda ett lagligt undertecknat skrotintyg. Och det borgar för att skrotbilen kommer ut i trafik igen. Dessvärre hamnar flera uttjänta fordon i illegitim export. Där utförande ur landet utgör ett stort antal. Enligt tidningen Kvällsposten, som intervjuat två klimatinspektörer i Skarvikshamnen, lämnar 130 fordon Västra Sverige genom hamnar dagligdags. Vinsten kan uppgå till 250 000 kr per container. Det förekommer likaså ett stort antal aktörer som handlar upp skrotbilar för att återföras i trafik. Genom skrota bilen ersättning och lättare renoveringar saluförs, de ur klimatåsikt, skrotade personbilarna vidare för användning. Med tanke på suget verkar bärigheten öka också inom den här yrkesutövningen. Och myndigheterna har likadana strul med uppsikt av den, som motsvarande stulet gods.
Övervaka att din uttjänta P1900 i Göteborg verkligen återvinns på en bildemontering
Klimatbekymmer med rostiga P1900 från Göteborg har det senaste åren förskjutits från dumpning till diverse oegentliga verksamheter, som håller de gamla klimatbovarna gående. Det innebär att laglösa verksamheter med defekta Corvette berör miljön mycket negativt också utanför Sveriges gränser. För den skull är uppmaningen, beckna din trasiga personbil till en godkänd bilåtervinnare. Det är betydelsefullt både ur natur- och avräkningssynvinkel. Samtidigt ersätter somliga skrotar vanligtvis mycket mer för bilmärken från Fiat och Volvo. Glöm inte det legitima kvittot, som är en bekräftelse på att bilägaren slutfört sin skyldighet att avregistrera fordonet. Ett sådant registreringsbevis avlämnas även av Transportstyrelsens godkända hämtare, med tillåtelse att forsla bort skrotbilar, som stämplas som klimathotfullt avfall.