Det finns bilinnehavare , som fortfarande inte känner till att trasiga fordon från Kiruna säljes med rejäl avkastning. Det är nog skälet att bilar som är skrotfärdiga kan upptäckas dumpade på otaliga avskärmade positioner. Att lämna sin bil för skrot händer måhända en gång i en individs livstid, så de okunniga ska inte tyngas med sin missuppfattning. Plånboken har alltid varit skälet till de flesta ställningstagandena, som inte alltid är miljökloka. Men Länsstyrelsen har sett till att den gamla seden har brutits.
Avgiften för bildemonteringen, som var på bilägaren, beordrades bekostas av biltillverkarna. Så skrotning och avfärdande från bilregistret blev gratis. returbilen ålades dessutom förbereda för upphämtning och skrotning av Sveriges skrotbilar. Samtidigt meddelades en ny demonteringsförordning, som fundament för ett svårt miljö-avpassat och kontrollerat uppdragsagenda till legitimerade bilskrot. Allt detta medförde ett bra belopp på skrotbilen. Så betalning blev istället ett välkommet bidrag hos skroten.
En kasserad bil som är skrot i Kiruna kan marknadsföras med mycket bra betalning
Den skarptänkta ägaren saluför nuförtiden sin defekta personbil i Kiruna med en skrotpeng som kompensation, som tydligt överträffar den nedlagda obligatoriska skrotpremien. Det föreligger flera köpare. Skrotfirmor med självbetjäning av begagnade komponenter ger för det mesta en extraslant för en äldre Plymouth. Men ska vara vaksam på vissa bedrägerier och ojustheter i affärsgrenen.
Under ”trasiga fordon förvärvas” radas olika företag upp i Partillekurirens reklam. Lockar med betalning med 10 000-tals kronor, turas om med varandra. Värdet av en skrotad uttjänt bil överskrider inte ens tredjedel av utlovat belopp. Så dessa skumma aktörer, som inte är en del av de legitimerade skrotarna, kan inte spendera det beloppet för ett uttjänt fordon, som skall demonteras med laglig deklaration. Det kommer säljaren så småningom genomskåda. Ett förslag är att hålla fast på ett enat summa då och kontakta en uppriktig köpare, som representerar en behörig bildemontering.
Söndriga personbilar från Kiruna kommer ofta ut i trafik igen
Att söndriga personbilar i Kiruna säljes till folk, och deras syfte är att åter föra in bilarna i trafik, är ett stigande besvär. De flesta gånger händer det utan fordonsägarens insikt. Tyvärr är det för sent, att rättsgiltigt avhjälpa en sådan oegentlighet senare. Uteslutande ett påskrivet mottagningsbevis med bilskrotsintyg, av en ackrediterad bilåtervinnare eller av sådan avtalad rörelse, kan avstyra kommande falsarier. Detta skrotintyget är också till grund för Trafikstyrelsens bortplockning i fordonsregistret.
När defekta bilar saluförs har ägarna lite att beakta. Intentionen, att skrota bilen med fragmentering, i ett oändligt och klimatvänligt kretslopp, är otryggt innan den är lämnad på en certifierad skrotfirma.
Kan ägaren personligen lämna in bilen för avregistrering är det inga bekymmer, man kan då dessutom förvänta sig den bästa ersättningen. Måste bärgare användas finns dock möjligheter att få ersättning och säkerställa bilens slutpunkt. För bärgning av en uttjänt bil, som kategoriseras miljövådligt avfall, krävs licens från Transportstyrelsen.
Det här kan granskas på aktörens sajt innan beställningen. Via uppbärande av ett undertecknat mottagningskvitto med skrotintyg, i utbyte av registreringsbeviset, kan säljaren räkna med sig, att den ålderstigna ”rariteten” behandlas riktigt och på ett miljövänligt förfaringssätt.
Fler artiklar
- Undvik bilskrot efter besiktning i Norrtälje
- Skrotintyg bilskrot Stenungsund – Skrota bilen
- Sälj skrotbilen i Gislaved till registrerad bilskrot
- Bilskrot som värderar din skrotbil högst
- Vad får man för att skrota en bil idag?
- Processen med hantering av skrotbilar
- Skrotning bil med återvinning och fragmentering
- 25 tips när man lämnar en bil till skrot
- Vilken bilskrot betalar mest pengar för skrotbilar?
- Vad krävs för att skrota en bil?