Trots den kända stora miljöförstöringen slår äldre Skoda-Favorit försäljningsrekord på löpande band. Men det är dessvärre inte de godkända bildemonteringarna som köper upp personbilarna till återvinning. Under en del år har vetenskapsman noterat att de fossila bensindrivna fordonen spyr ut koldioxid, växthusgaser och sjukdomsframkallande partiklar. Växthusgaser lägger sig som ett isolerande hinna och bidrar till den höjda uppvärmningen.
Det var och en ligger bakom naturrubbningen med besvärliga förödelse som effekt och det är gamla Skoda-Favorit som är de största bovarna. Tidningen Östra Småland återger till Motormännen upptäckt beträffande bilars co2föroreningar. Det pekar på, att personbilen har en optimal livslängd av tio år och borde, både ur miljö- och utgiftssynpunkt, skrotas vid den åldern. Höjda bensinpriser och bilskatter bör höja engagemanget för elbilar. Men i rådande pandemisituation är suget på nytillverkade bilar lika med inget. Med förtvivlan ser alla aktivister hur deras ambitioner omintetgörs igenom återinförandet av skrotbilen Skoda-Favorit , som tvingas fram av farhågan för det farliga covid-19viruset.
Skoda-Favorit konkurrerar med kollektivtrafiken
Rådande rekommendation från Regeringen, som två m mellanrum också munskyddens mindre relevans, har ökat människors ovilja att använda spårvagn. Att regeringens också uppmanar allmänheten att köra bil ändrar inte skepsisen.
Var skrotar jag min uttjänta bil?
Men alla av familjemedlemmarna har inte möjlighet att utnyttja något fordon. På grund skrota bil Göteborg av detta är det mer betydelsefullt än allt annat att köpa ännu en körduglig Skoda-Favorit, så att alla familjemedlemmar kan köra på ett obekymrat vis. För referenserna i all ära, funktionera nog tvåmeters-föreskriften för sittande personer. Men för personer i omlopp på besvärliga ytor framställs det mer som en illusion. Därför bör inhandlade av en andrabil främjas.
Uttjänta Skoda-Favorit rullar vidare
Bättre begagnade Skoda-Favorit med höga koldioxid-gaser och oduglig trafiksäkerhet kan i de flesta fall betraktas som skrotbilar. Frånsett att återvinna personbilen har de blivit begärlig för den organiserade kriminaliteten för illegal export särskilt till Afrika. Där är försäljningspriset sisådär 10 gånger mer än motsvarande svenska priser. Och det har etablerats flertalet mindre bilverkstäder, som med enkla metoder kan få de uttjänta Skoda-Favorit godkända igenom en bilprovningen. Så kampen råder allaredan för familjen, som är på jagande efter en prisvärd körduglig andra-bil.
Intresset i Skoghall är stort för bilkyrkogårdar
Auktoriserade skrotar, som som oftast skrotar fordon för bildelar, frestar fordonsägare med höga betalningar. Några miljövänner har föredragit att överlämna bilarna här med god ansvarskänsla, igenom att hindra mer farande av miljöförsämring och mindre trafiktrygga fordon. Men igenom fasan att resa tåg har den stora efterfrågan trissat upp priserna. De utslitna bilarna förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Miljö och säkerhetsfrågor kommer i andra hand av familjens trygghet under tvungna turer. Så dessa prisvärda besiktigade Skoda-Favorit går åt som smör i solsken. Ur miljösynpunkt vrids klockan tillbaka otal årtionden. Och frågan är omöjlig att undvara. Kommer den att stanna där för alltid?