Bilar, som Skoda-Octavia har gestaltas, som en av de värsta faktorn till dagens allt uslare klimat. Klimatförstörelse som skogsbränder, orkaner och stora vattenflöden associeras till den höjda temperaturen. 33 % av alla växthusgaser kommer från fossildriva bränslemotorer.
Och det lägger sig som ett täcke i atmosfären och medverkar till en kontinuerlig ökande temperatur. Det är gamla personbilar som skrota bilen Göteborg är överlägsen de främsta miljöfarorna. En analys från Motormännen föreslår, att alla bilar som uppnått 11 års ålder ska överlämnas till en behörig bildemontering för återvinning. Med detta som bakomliggande orsak är det otroligt att slå fast, att de här äldre begagnade Skoda-Octavia slår rekord i försäljning och efterfrågan. Men den uppkomna omständigheten kan härledas till skräcken för den oroväckande virus sjukdomen.
Skoda-Octavia konkurrerar med kollektivtrafiken
Allmänna råd från Folkhälsomyndigheten, som 2 meters mellanrum och munskyddens lägre mening, har ökat gemene mans motsträvighet att använda allmänna bussar. Att myndigheterna därtill föreslår privatpersoner att använda bilen rubbar inte skepticismen. Men hälften av familjemedlemmarna har inte tillgång till en personbil. Därför är det mer angeläget än allt annat att erhålla ännu en äldre Skoda-Octavia, så att alla i hushållet kan köra på ett obekymrat sätt. För rekommendationerna i all anseende, funktionera nog 2 m-regeln för sittande folk. Men för människor i trafik på besvärliga ytor gestaltas det mer som en illusion. Av den anledningen ska förvärvande av en andrabil behandlas med förtur.
Uttjänta Skoda-Octavia rullar vidare
Bra kördugliga Volvo-244 med höga koldioxid-gaser och usel trafiktrygghet kan i flertalet fall gälla som uttjänta bilar. Frånsett att skrota bilen har de blivit lockande för den förbjudna brottsligheten för laglös export särskilt till Afrika.
Där är utdelningen omkring 10 gånger större än liknande svenska priser. Och det har öppnats en mängd små bilverkstäder, som med lätta reparationer kan få de uttjänta Skoda-Octavia godkända igenom en bilbesiktning. Så konkurrensen förekommer allaredan för hushållet, som är på jakt efter en billig gammal andra-bil.
Skärhamn får inte etablera en bilkyrkogård
Ackrediterade skrotar, som brukligen kasserar fordon för reservdelar, frestar bilägare med höga ersättningar. Några naturvänner har utsett att lämna bilarna här med gott samvete, igenom att stoppa ytterligare farande av miljöförsämring och mindre trafiksäkra fordon. Men igenom rädslan att resa kollektivt suget efter den gamla bilen höjt priserna. De kasserade personbilarna kommer att leva vidare. Natur och säkerhetsförfrågan kommer i andra hand av familjens säkerhet under beordrade turer. Så de här billiga kördugliga Skoda-Octavia säljs som aldrig förr. Ur miljösynvinkel är det ett steg tillbaka många årtionden. Och frågan är oundgänglig. Kommer det förbli så här för alltid?