Bonus-Malus ökar inte antalet Ford-Cortina till bilskrot

Billiga besiktigade Ford-Cortina går mot den allmängiltiga strömmen av osäljbara fordon. Den pågående Covid-19 har förlamat en stor del i samhället. Framtiden är ju oberäknelig, fördenskull beslutar de flesta att spara i sina pengar tills någon omändring inträffar. Handlande av nyproducerade bilar ligger inte längre som något prioriterat utgiftsslag i hushållsbudgeten.

Men bättre begagnade Ford-Cortina går tvärt emot andra personbilar. Köpbehovet har aldrig varit så kraftig som den är idag. Motiveringen är lätt. Än idag måste många ta sig till arbetet, butiker eller någon fritids sysselsättningsplats. Några av de här åkturerna görs med kollektiva tåg. Det är också skrota bilen Göteborg det färdsättet som beslutas genom olika politiska fastställande. Så för att tygla bilåkandet har dieselpriser höjts, Riksdagen har chockhöjt bilskatten också trängselskatter har introducerats. Alla riktade politiska insatser har naturligtvis medfört till mer kollektivresor, samt att hushållets andra-bil valts bort

Ford-Cortina konkurrerar med kollektivtrafiken.

Allmängiltiga inrådan från Folkhälsomyndigheten, som två meters mellanrum också munskyddens mindre mening, har ökat gemene mans ovillighet att resa allmänna bussar. Att myndigheterna också tipsar gemene man att använda bilen rubbar inte misstroendet. Men alla av hushållet har inte möjlighet att utnyttja en personbil. Fördenskull är det viktigare än allt annat att köpa ytterligare en gammal Ford-Cortina, så att alla i hushållet kan färdas på ett obekymrat sätt. För referenserna i all heder, klaffar nog 2 m-riktlinjen för sittande personer. Men för folk i rotation på begränsade områden låter det mer som en utopi. Därför skall förvärvande av en andrabil särbehandlas.

Uttjänta Ford-Cortina rullar vidare

Bättre begagnade Ford-Cortina med höga CO2utsläpp och usel trafiksäkerhet kan i många fall betraktas som skrot. Frånsett att återvinna personbilen har de blivit attraktiva för den förbjudna brottsligheten för illegal utlandsförsäljning i första hand till Väst-Afrika.

Där är utdelningen uppskattningsvis elva gånger mer än motsvarande svenska priser. Och det har vuxit fram flertalet små verkstäder, som med lätta medel kan få gamla Ford-Cortina godkända genom en bilbesiktning. Så konkurrensen finns allaredan för familjen, som är på jagande efter en prisvärd äldre andra-bil.

Miljön försämras med bytet av vevaxel i Mazda-616 från Botkyrka

Godkända skrotfirmor, som vanliggtvis skrotar fordon för återvinning, attraherar fordonsägare med stora ersättningar. Några miljövänner har föredragit att överlämna bilarna här med gott samvete, igenom att avvärja vidare farande av försvagning och lägre trafiksäkra personbilar. Men genom rädslan att åka spårvagnar har den stora efterfrågan trissat upp priserna. De uttjänta fordonen kommer att leva vidare. Natur och säkerhetsförfrågan är sekundärt av familjens trygghet under beordrade turer. Så de här bra begagnade Ford-Cortina går åt som smör i solsken. Ur naturhänseende är det ett steg tillbaka otaliga decennier. Och frågan är oumbärlig. Kommer det förbli så här för alltid?

Skrotade Ford-Ranger bilar åter i trafik

Skrotade Ford-Ranger bilar åter i trafik

För ett antal år sedan författades spaltkilometer om äldre övergivna Ford-Ranger, som de främsta miljöbovarna i modern tid. Och det förekom givetvis riktighet i de flesta artiklarna. I drift är de äldre personbilarna betydligt mer bovar för klimatet.

Alla fordon når inte bilskrotning i Asmuntorp

Alla fordon når inte bilskrotning i Asmuntorp

Miljövårdsverket är källan till flera av de största bolagssaneringarna i landet. De flesta bilskrotar livnärde sig genom att skrota bilen med återvinning och ersättning. Så länge den obligatoriska skrotpengen rådde, var laglig bilskrotning i Asmuntorp ett bra val till en klimatfarlig dumpning.