Skrotade Ford-Ranger bilar åter i trafik

För ett antal år sedan författades spaltkilometer om äldre övergivna Ford-Ranger, som de främsta miljöbovarna i modern tid. Och det förekom givetvis riktighet i de flesta artiklarna. I drift är de äldre personbilarna betydligt mer bovar för klimatet. Gemensamt med växthusgaser vräker de äldre bilarna ut stor kvantitet av CO2 utsläpp.

Miljörubbningen, som medför klimatkatastrofer, kan idag sammankopplas till växthuseffekten som CO2-gasen åstadkommer. En allmänt bekant forskare rekommenderar alla fordonsägare att skrota fordonen efter 10 år. En sån åtgärd skulle skrota bilen förbättra miljön så långt att omställningen skulle bromsas. För den skull är det ett katastrof för klimatet i dag. Äldre prisvärda besiktigade Ford-Ranger säljs som aldrig förr, och människor står i turordning för att köpa dessa. Men den upp och nedvända jorden har sin förklaring i rädslan för den härjande coronapandemin.

Ford-Ranger konkurrerar med kollektivtrafiken

Rådande uppmaningar från Folkhälsomyndigheten, som 2 m avstånd också munskyddens lägre mening, har höjt gemene mans motsträvighet att åka spårvagn. Att regeringens även rekommenderar gemene man att använda bilen förändrar inte misstänksamheten. Men alla av familjemedlemmarna har inte tillgång till en personbil. Av den orsaken är det mer betydelsefullt än allt annat att fixa fram ytterligare en körduglig Ford-Ranger, så att alla i hushållet kan köra på ett lugnt sätt. För referenserna i all ära, funktionera nog tvåmeters-regeln för sittande personer. Men för folk i rotation på begränsade ytor låter det mer som en ouppnåeligt ideal. Därför skall inskaffande av en andrabil ställas i främsta rummet.

Uttjänta Ford-Ranger rullar vidare

Prisvärda kördugliga Ford-Ranger med stora växthusavgaser och usel trafiksäkerhet kan i en del fall gälla som uttjänta bilar. Bortsett från att återvinna bilen har de blivit begärlig för den olagliga kriminaliteten för lagstridig export framför allt till Väst-Afrika. Där är försäljningspriset sisådär elva gånger större än liknande svenska priser. Och det har öppnats en mängd mindre bilverkstäder, som med ringa reparationer kan få gamla Ford-Ranger godkända genom en bilbesiktning. Så konkurrensen existerar redan för familjen, som är på jakt efter en prisvärd äldre andra-bil.

Acceptabel ersättning på bilskrot av Austin nås genom fragmentering i Göteborg

Legitimerade bilskrotar, som mestadels skrotar fordon för demontering, lockar bilinnehavare med stora betalningar.

Några miljökamrater har utsett att överlämna bilarna här med god ansvarskänsla, genom att stoppa ytterligare farande av naturfördärvande och lägre trafiksäkra personbilar. Men igenom skräcken att resa kollektivt suget efter den gamla bilen trissat upp priserna. De kasserade fordonen kommer att leva vidare. Klimat och ärenden är sekundärt av hushållets säkerhet under tvungna resor. Så dessa prisvärda besiktigade Ford-Ranger säljs som aldrig förr. Ur miljöhänseende vrids klockan tillbaka otal årtionden. Och frågan är omöjlig att undvara. Kommer det förbli så här för evigt?

Skrotbil BMW7-E2 går igen

Skrotbil BMW7-E2 går igen

Mot alla förståndiga sannolikheter skjuter handel av bra begagnade BMW7-E23 i taket, som inte någon gång tidigare har skådats. Med stöd av politiska beslut har bilkörning till och från arbetsplatsen successivt förändrats till allmänna bussresor.

BMW5-E28 är skrotbil efter 11 år

BMW5-E28 är skrotbil efter 11 år

Oavsett den kända stora naturförstörelsen slår äldre BMW5-E28 försäljningsrekord på löpande band. Men det är sorgligt nog inte de godkända bildemonteringarna som köper upp fordonen till skrotning.