Bonus-Malus ökar inte antalet Seat-Vario till bilskrot

Billiga besiktigade Seat-Vario går mot den allmänna vägen av svårsålda fordon. Den pågående virus sjukdomen har handlingsförlamat vissa regioner i landet. Tillkommande tid är ju svårbedömd, därför bestämmer sig en del att spara i sina stålar tills viss förändring sker. Inköp av nytillverkade personbilar ligger inte längre som något prioriterat kostnadsslag i hushållsbudgeten.

Men billiga kördugliga Seat-Vario går tvärtemot andra bilar. Köpbehovet har sällan varit så bastant som den är nuförtiden. Förklaringen är simpelt. Fortfarande behöver de flesta ta sig till jobbet, affärer eller någon fritids sysselsättningsplats. Många av dessa åkturerna sker med kollektiva transportmedel. Det är också det färdsättet som entusiasmeras via olika politiska fastställande. Så för att dämpa bilresorna har bensinpriser ökats, Regeringen har chockhöjt fordonsskatten även trängselskatter har lanserats. Alla riktade politiska insatser har naturligtvis skrota bilen medfört till fler bussresor, samt att familjens andra-bil skrotats.

Seat-Vario konkurrerar med kollektivtrafiken

Rådande förmaningar från Folkhälsomyndigheten, som två m avstånd och munskyddens lägre betydenhet, har höjt människors motvillighet att resa spårvagn. Att folkhälsomyndigheten även föreslår gemene man att använda bilen ändrar inte misstroendet. Men alla av hushållet har inte tillgång till något fordon. På grund av detta är det mer centralt än allt annat att skaffa ytterligare en besiktigad Seat-Vario, så att alla i familjen kan åka på ett betryggande vis. För referenserna i all anseende, funktionera nog tvåmeters-föreskriften för sittande personer. Men för personer i trafik på svårframkomliga utrymmen gestaltas det mer som en illusion. Av den orsaken skall inhandlade av en andrabil gynnas.

Uttjänta Seat-Vario rullar vidare

Bra begagnade Seat-Vario med höga växthusutsläpp och undermålig trafiksäkerhet kan i de flesta fall gälla som uttjänta bilar. Bortsett från att återvinna fordon har de blivit tilltalande för den samordnade kriminaliteten för lagstridig utrikeshandel särskilt till Väst-Afrika. Där är priset cirka elva gånger mer än liknande svenska priser. Och det har vuxit fram flertalet mindre verkstäder, som med enkla reparationer kan få de uttjänta Seat-Vario godkända genom en bilbesiktning. Så kampen finns redan för familjefadern, som är på jagande efter en prisvärd begagnad andra-bil.

Köpa en skrota hjulspindel i Trollhättan till Saab Gran Tour bil

Behöriga skrotfirmor, som brukligt skrotar bilen för bildelar, attraherar bilinnehavare med stora ersättningar. Några klimatkamrater har valt att lämna fordonen här med god ansvarskänsla, igenom att hejda mer drift av försvagning och lägre trafiktrygga personbilar.

Men via rädslan att åka allmänna bussar har den stora efterfrågan höjt priserna. De utslitna personbilarna förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Miljö och trygghetsfrågor kommer i andra hand av hushållets säkerhet under beordrade åkturer. Så de här billiga besiktigade Seat-Vario går åt som smör i solsken. Ur miljöaspekt är det ett steg tillbaka flera decennier. Och frågan är oundgänglig. Kommer den att stanna där för jämnan?