Bilskrot tävlar om uttjänade Ford-Kuga

Prisvärda besiktigade Ford-Kuga har fått en försäljningssuccé som inte någon gång tidigare varit med om. Och det beror på den uppkomna situation med den närvarande fruktade coronapandemin. Ångesten att åka allmänna bussar har inte ebbat ut via Regeringens råd. Under många år har de politiska besluten varit riktade mot minskad körning med bil. Bonus-Malus, ökade bränslepriser och skatt för trängsel är några sådana förslag. Det har medfört till betydande fler turer till att skrota bilen och från jobbet har åkts med spårvagn. Så hushållets andra-bil har fått ge efter för andra inköp. Men nu saknas andra-bilen som aldrig förr.

Den oförutsebara morgondagen har inneburit att väldigt lite nytillverkade bilar säljs till privatkunder. Vilket omfattar många statusprylar. Men en besiktigad Ford-Kuga bryter strukturen på ett frapperande vis.

Ford-Kuga konkurrerar med kollektivtrafiken

Rådande uppmaning från Regeringen, som två meters mellanrum och munskyddens lägre betydenhet, har höjt allmänhetens motvillighet att åka kollektivt. Att myndigheterna också uppmanar gemene man att köra bil förändrar inte skepsisen. Men hälften av hushållet har inte tillgång till en personbil. Därför är det mycket mer väsentligt än allt annat att äga ännu en gammal Ford-Kuga, så att alla familjemedlemmar kan åka på ett lugnt sätt. För referenserna i all ära, fungerar nog tvåmeters-bestämmelsen för sittande folk. Men för folk i trafik på svårframkomliga ytor gestaltas det mera som en ouppnåeligt ideal. Av den anledningen bör köpet av en andrabil särbehandlas.

Uttjänta Ford-Kuga rullar vidare

Bättre kördugliga Volvo-244 med höga CO2föroreningar och undermålig trafiktrygghet kan i en del fall betraktas som skrotbilar.

Frånsett att återvinna fordon har de blivit lockande för den förbjudna brottsligheten för illegal utskeppning i första hand till Nigeria. Där är försäljningspriset ungefär elva gånger större än liknande svenska priser. Och det har etablerats många mindre verkstäder, som med simpla upprustningar kan få de uttjänta Ford-Kuga godkända genom en bilprovningen. Så kampen råder redan för hushållet, som är på jakt efter en billig begagnad andra-bil.

Introduktionen av bilskrot i Göteborg ökade antal skrotade Fiat-Balilla

Godkända skrotar, som generellt skrotar fordon för bildelar, attraherar bilägare med stora betalningar. Några klimatkamrater har föredragit att överlämna personbilarna här med god ansvarskänsla, genom att hämma ytterligare körning av försvagning och mindre trafiktrygga bilar. Men igenom skräcken att använda tåg har den stora efterfrågan trissat upp priserna. De utslitna fordonen förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Miljö och ärenden kommer i andra hand av hushållets trygghet under tvungna turer. Så de här billiga kördugliga Ford-Kuga går åt som smör i solsken. Ur natursynpunkt vrids klockan tillbaka otaliga årtionden. Och frågan är omöjlig att undvara. Kommer den att stanna där för jämnan?