Ford-Fairlane fungerar som skrotbil

Bilar, som Ford-Fairlane har pekats ut, som en av de värsta orsakerna till dagens allt sämre klimat. Naturförstörelse som skogsbränder, stormar och enorma vattenflöden sammankopplas till den ökande temperaturen. 1/3 av alla avgaser kommer från diesel och bensinmotorer. Och det lägger sig som ett täcke i luften och medverkar till en kontinuerlig stigande temperatur.

Det är gamla personbilar som är överlägsen de främsta bovarna. En analys från Chalmers rekommenderar, att alla fordon som uppnått 11 års ålder ska överlämnas till en legitimerad skrot för skrotning. Med detta som bakomliggande orsak är det förvånande att konstatera, att dessa gamla begagnade Ford-Fairlane slår rekord i försäljning och efterfrågan. Men den uppkomna omständigheten kan ha sitt ursprung till ångesten för den oroväckande covid-19.

Ford-Fairlane konkurrerar med kollektivtrafiken

Allmänna inrådan från Regeringen, som två m avstånd också munskyddens lägre relevans, har höjt gemene mans ovilja att åka kollektivt. Att folkhälsomyndigheten även föreslår gemene man att använda bilen förändrar inte misstron. Men hälften av familjemedlemmarna har inte tillgång till någon bil. På grund av detta är det mycket mer väsentligt än allt annat att skaka fram ännu en begagnad Ford-Fairlane, så att alla familjemedlemmar kan färdas på ett harmoniskt sätt. För referenserna i all aktning, fungerar nog tvåmeters-principen för sittande människor. Men för personer i trafik på begränsade ytor gestaltas det mera som en dröm. För den skull ska inhandlade av en andrabil särbehandlas.

Uttjänta Ford-Fairlane rullar vidare

Billiga begagnade Ford-Fairlane med stora koldioxidutsläpp och dålig trafiksäkerhet kan i flertalet fall gälla som skrotbilar. Frånsett att återvinna fordon har de blivit attraktiva för den förbjudna brottsligheten för lagstridig export i första hand till Mellanöstern. Där är vinsten ca 10 gånger större än motsvarande svenska priser. Och det har öppnats en mängd mindre bilverkstäder, som med lätta medel kan få de uttjänta Ford-Fairlane godkända igenom en bilbesiktning. Så kampen finns redan för hushållet, som är på jagande efter en prisvärd begagnad andra-bil.

Ett begagnat topplock i Göteborg till Isuzu-Select på bilskrot

Certifierade skrotfirmor, som generellt skrotar bilen för miljön, lockar bilinnehavare med höga ersättningar. Några klimatkamrater har valt att lämna fordonen här med god ansvarskänsla, igenom att upphöra med ytterligare drift skrota bilen av naturförsämring och mindre trafiktrygga fordon. Men via skräcken att åka allmänna bussar suget efter den gamla bilen trissat upp priserna.

De uttjänta bilarna kommer att leva vidare. Natur och trygghetsförfrågan kommer i andra hand av hushållets trygghet under beordrade turer. Så de här prisvärda besiktigade Ford-Fairlane går åt som smör i solsken. Ur natursynpunkt är det ett steg tillbaka många decennier. Och frågan är oundgänglig. Kommer den att stanna där för evigt?

Vauxhall-Velox är skrotbil efter 10 år

Vauxhall-Velox är skrotbil efter 10 år

Oberoende den kända stora miljöförstöringen slår äldre Vauxhall-Velox försäljningsrekord på löpande band. Men det är olyckligtvis inte de behöriga skrotarna som köper upp personbilarna till återvinning.

Sea-Toledo är skrotbil efter 11 år

Sea-Toledo är skrotbil efter 11 år

Oberoende den välkända stora ödeläggelsen slår gamla Sea-Toledo försäljningsrekord på löpande band. Men det är sorgligt nog inte de certifierade bilskrotarna som köper upp fordonen till skrotning.