Betala eller att få betalt för bildemontering i Aminge har alltid skapat vissa dilemman. Förr i tiden då en skrothandlare tog betalt för fordonsåtervinning och avregistrering bestämde sig flertalet innehavare olaglig dumpning. Det var endast ägare av Mercedes, som hade möjlighet att lämna in sitt fordon avgiftsfritt. Än idag kan man upptäcka rostiga skrotbilar parkerade och undangömda på landsbygden. Men de påtagliga förstörelsen visas inte.
De klimatfarliga innehållet har sedan lång tid runnit ut och förstör angränsande mark och vatten. Skälet till att övergivna bilar inte forslades bort från naturkänsliga platser var bestämmelsen om omhändertagande av annans ägodel. Inte ens en markägare kunde transportera dessa skrotbilar till en certifierad bildemontering utan att få rättslig påföljd. Förmodligen var det dessa klimattrubbel som skrota bilen och förmådde Miljödepartementet att agera med hårda bestämmelser till BilSweden för återvinning av fordon i Aminge. Recyclingsprocessen började och har med tiden nått överskridit sitt syftemål och ger fordonsinnehavaren bättre betalning.
Ny organisation underlättar för bilskrotning i Aminge
BilSweden fick uppdraget att arrangera myndigheternas villkor för demontering av personbilar i Aminge. Därtill gavs anvisningar till hopsamling och bilskrotning av fordonsvrak, som vanligtvis övergavs i skog och mark. Ursäkten för de här miljöhandlingar var fordonsägarens besparing av kostnaden för att skrota bilen. Många skrivna artiklar i Hudiksvalls Tidning angav myndigheternas nonchalans att avstyra dessa rackartyg. Det här meddelades som en av skälen i den nya regeln med kostnadsfri skrotning i Aminge. Bilretur fick uppdraget att etablera en plattform, som kunde utföra ställda ändamål. Så de första konkreta berättigade bilskrotarna inrättades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR).
Men deras kartell att utställa mottagningsbevis med skrotintyg förekommer inte nuförtiden. En auktoriserad skrot får sin behörighet från Miljövårdsverket. En skriftlig begäran ska tillstyrkas av miljöstyrelsen, som övervakar att den kommande skroten lyder Miljövårdsverkets villkor enligt “bilskrotsbestämmelsen”.
Bilskrotning i Aminge ger ersättning
Ett fordonsvrak klassas som klimatvådligt avfall, och ska bortforslas och befrias från skadliga ämnen på en skrotfirma i Aminge, efter de tuffa myndighetskraven. Dessa upplyser i detalj hur de olika företagens konstruktioner skall utarbetas för att accepteras. Lika noggrant framställs rensning av naturfördärvliga bildelar, oljor och ämnen. Bilskrotning, användning och magasinering behöver accepteras av miljötillsynsman årsvis. Efter demontering av hälsofarligt material är fordonsvraket inte längre ett naturfördärvligt avfall utan transporteras till fragmentering och återanvändande.
Försäljning av motorfästen på bilskrot till Morgan från Göteborg minskar inte CO2-utsläppen
I dag är riktpunkten nittiofem procent retur till ett ideligen kretslopp i nyframställande uppnått. Detta betyder att fordonsinnehavarna kan skrota sitt fordon i Aminge med ersättning, som kan uppgå till flera tusen kronor. Före demontering av personbilen tillhandahåller vissa skrotar att skruva ner bildelar själv från skrotbilen. Besökare kan hitta delar till en Bugatti till rena fantasipriser. Det existerar även auktoriserade bärgningsfirmor, som fraktar uttjänta bilar, för återvinning av personbilar i Aminge, med betalning. Bestämmelser för skötsel av det naturvådliga avfallet återfinns i Trafikverkets unika behörighet till bärgaren. En blivande kund kan lätt granska det här på anlitat firmans webbsajt före uppdrag.