Bonus-Malus ökar inte antalet Ford-8210 till bilskrot

Billiga kördugliga Ford-8210 går mot den rådande rörelsen av trögsålda produkter. Den fortgående epidemin har handlingsförlamat vissa regioner i Sverige. Morgondagen är ju oklar, av den orsaken väljer många att spara i sina slantar tills någon ändring inträffar. Inköp av moderna bilar ligger numera inte som något prioriterat utgiftsslag i hushållskassan. Men billiga kördugliga Ford-8210 går stick i stäv mot andra kapitalvaror.

Suget har sällan varit så stor som den är i dag. Motiveringen är enkel. Fortsättningsvis behöver många köra till jobbet, affärer eller någon fritids sysselsättningsplats. En del av dessa turerna utförs med statliga transportmedel. Det är likaså det färdsättet som stimulerats via diverse politiska beslut. Så för att tygla bilåkandet har bensinpriser höjts, Bonus-Malus har höjt bilskatten också trängselskatter har införts. Alla riktade politiska åtgärder har naturligtvis medfört till fler bussresor, samt att familjens andra-bil sålts.

Ford-8210 konkurrerar med kollektivtrafiken

Globala råd från Folkhälsomyndigheten, som 2 meters avstånd också munskyddens mindre mening, har höjt människors motvillighet att åka allmänna bussar. Att riksdagens därtill rekommenderar vanligt folk att använda bilen ändrar inte misstänksamheten. Men alla av hushållet har inte tillgång till något fordon. Fördenskull är det mer betydelsefullt än allt annat att anskaffa ytterligare en äldre Renault Clio, så att alla i hushållet kan åka på ett lugnt sätt. För referenserna i all aktning, fungerar nog tvåmeters-riktlinjen för sittande människor. Men för personer i trafik på besvärligta ytor framställs det mer som en dröm. För den skull ska inhandlade av en andrabil särbehandlas.

Uttjänta Ford-8210 rullar vidare

Billiga kördugliga Ford-8210 med stora CO2-avgaser och dålig trafiktrygghet kan i en del fall gälla som skrot. Med undantag av att återvinna fordon har de blivit lockande för den förbjudna brottsligheten för illegal utlandsförsäljning speciellt till Väst-Afrika.

Där är försäljningspriset cirka 10 gånger större än motsvarande svenska priser. Och det har etablerats flertalet små skrota bilen Göteborg verkstäder, som med primitiva renoveringar kan få rostiga trafikfarliga Ford-8210 godkända genom en bilprovningen. Så kampen existerar redan för hushållet, som är på jagande efter en prisvärd begagnad andra-bil.

Byte av bromsok i Renault-Master från Borlänge förargar miljövännerna

Legitimerade skrotfirmor, som brukligt kasserar fordon för reservdelar, attraherar fordonsinnehavare med höga ersättningar. Några naturkamrater har utsett att överlämna bilarna här med gott samvete, genom att stoppa mer körning av miljöförsämring och lägre trafiktrygga personbilar. Men genom skräcken att använda spårvagnar har den stora efterfrågan trissat upp priserna. De utslitna personbilarna kommer att leva vidare. Miljö och säkerhetsförfrågan kommer i skuggan av hushållets säkerhet under tvungna åkturer. Så de här bättre besiktigade Ford-8210 går åt som smör i solsken. Ur klimataspekt vrids klockan tillbaka flera decennier. Och frågan är essentiell. Kommer den att stanna där för jämnan?