Besiktning i Torslanda föregår onödig bilskrotning

När AB Svensk Bilprovning avvecklade med sin ensamrätt, som allena saliggörande aktör med befogenheter för bilkontroll i Torslanda. Då försvann också den aggressiva besvikelsen som bildats genom rörelsens inkompetens att skaffa rätt kostym till den ökande verksamheten. Det ledde till otaliga påförda körförbud. Särskilt var det svagheten att förmå en viktig ombeställning i tid innan slutdatumet. 2010 avreglerade regeringen och släppte loss marknaden, för obunden fordonsgranskning i Torslanda, till ivriga bilinspektörer.

Flertalet av dessa hade skolats som arbetsledare på Porsche. Dessa förhatliga väntetiderna tynade bort på rekordtid. Den tuffa kampen om kunderna har också inneburit en bestående ersättningsnivå till bilinnehavarens tillfredsställelse. Rädsla för att få ett nivå 3-brist i rapporten från bilprovningen är å andra sidan avgörande. Vid sådant tidpunkt lurar både en kostnadskrävande verkstad och en certifierad bilskrot eminent. Att skrota sin bil har självklart inte medräknas i planeringen. Men att kunna köra in,för fordonsinspektion i Torslanda, hos närbelägna drop-in bilprovning utan att boka är en påtaglig fördel.

Förändrade bestämmelser för personbilskontroll i Torslanda resulterar vanligtvis till böter

Men några regler har nyligen ändrats. Nu innefattar inte kontrolltidpunkten som utgår ifrån nummerskyltens slutsiffran. inte ens den föreskrivna kallelsen kvar. Fördenskull behöver bilinnehavaren skrota bilen personligen att hålla koll på datum för fordonsgranskning i Torslanda. Misslyckas man med det här får bilen körförbud. Och skulle personbilen stoppas av länsman, kostar det 1 500 kronor i böter. Det är fordonsägarens plikt att känna till detta sakförhållande. Statskassan beräknas emellertid stärkas med ett antal miljoner kronor från nonchalanta fordonsinnehavare.

Bilinnehavare bestämmer personligen tillfälle för fordonsbesiktningen i Torslanda

Men man kan personligen avgöra, när den första kontrollen i Torslanda skall uträttas. Senast 3 år efter att personbilen tagits i bruk skall detta ske. Andra gången är efter 2 år. Därefter skall bilen testas senast var fjortonde månad. På Transportstyrelsens webbsida kan datumangivelse lätt påträffas. Surfa in på deras sajt och slå registreringsnumret, så återfinns datumangivelsen där. Felen eller defekterna som upptäcks delas in i 3 kategorier. En kategori 1-anmärkning medför att den skall åtgärdas innan nästa års-kontroll. Ett klass 2-felaktighet innebär, att det behöver lagas inom en viss tid med ombesiktning som påföljd. Nivå 3-fel är ett säkerhetsfel, som innebär körförbud omedelbart.

Bilen får endast bärgas från fordonsbesiktningen i Torslanda. Det här leder ofta till skrotning på en ackrediterad bildemontering, som har tillstånd att skrota bilen med skrotningsbevis för bortplockning från Transportstyrelsen register. Betrakta att flera missar att reparera lätta klass ett-felaktigheter. Men sådana flyttas upp en klass med begäran på ombesiktning vid framtida besiktning.

Omotiverade defekter påträffas av personbilsinspektionen i Torslanda

Det kan vara ekonomiskt lönsamt att utföra en lätt självkontroll före bilbesiktningen i Torslanda. Märkligt nog är det felaktigheter med enkla ingripanden, som uppdagar klass 2-felen. Att ombesörja lampbyte betyder flera tillfällen, att personbilen släpps igenom utan efterkontroll för fordonsinspektionen i Torslanda. Skyltlampor leder statistiken, men följs därefter av positions- och halvljus-anmärkningar. Byte av en defekt lykta kan möjligtvis förefalla påfrestande för flera. Men det finns simpla instruktioner med filmer för de flesta bilmärkena i You Tube. Ett annat frekvent fel på äldre bilar är att lambdasondens varningslampa på instrumentbrädet inte slocknar. De flesta bilinspektörer observerar den listiga trixet att rycka bort instrumentbelysningen. Men felaktigheten indikerar, att motorn förbrukar överflödigt mycket bensin, så koldioxidutsläppet växer antagligen över vad som är okey.

Skrotbilar från Uppsala säljes till bilskrot för reproduktion

Sonden sitter på grenröret vid den katalytiska renaren på avgasröret och är okomplicerad att byta ut. Den kan införskaffas till Lancia från Autoexperten under tusenlappen. Risken är stor att det här lätta felaktigheten kan ses som ett fel i katalysatorn. I sådana fall kan avgiften för en del bilmärken vara mer än trettio tusen kr. Också klagomål på däckens mönsterdjup är frekventa för fordonskontrollen Torslanda. Statistiskt är det en del som måste på efterkontroll med nya hjul. Det är konstigt, eftersom det är mycket lätt att kontrollera för fordonsägaren. Kraven är minst 1,6 millimeter mönsterdjup sommartid och tre mm på vinterväglag. Friktionen mot vägbanan minskar på däck under tre mm. Så utprovning under vintern kan förorsaka onödiga trubbel. Men med lätta verktyg kan kostnaden, på grund av den periodiska biltillsynen Torslanda, förbli låg av den kloke bilinnehavaren.